onsdag 20 september 2017

Inställelse verkställd

Åh vad skönt det var att komma hem igår och vara med familjen. Dom hade gjort så fint hemma och vi käkade god mat. Mys i soffan till Idol och sen blev det godnatt. Var halvdöd när klockan ringde 05:40. Gäsp!

Vågen visade nedgång! Minus 8 kg på fyra dagar, det är bra. Det är stor skillnad på rörelseförmågan och påfrestningar när jag rör på mig. Blir lättare att hålla igång kroppen. Nu ska det bara fortsätta så här ett tag till så att jag slutligen når min normalvikt, men dit är det ca 15 kg till. Men det går det med. Jag räknar med att jag lagt på mig nåt kg också av maten som inte varit den bästa på sistone.

Taxin hämtade mig 6:30. Samma chaufför som jag lämnar klagomål på för att han kör för fort och håller på med mobilen under bilkörning. Idag tittade han inte på mig när jag kom, hjälpte mig inte in i bagaget med resväskan, sa inte ett ljud på hela resan men han gav fan i mobilen och höll hastigheten 😂. Det är bra!

Nu är jag på avdelningen igen och har fått min medicin och frukost. Nu är det bara 23 timmar kvar till nästa dos 😂. Ronden dyker väl upp vid 10-tiden. Sköterskan som tog hand om mig för medicinen i morse berättade vilka som skulle vara med på ronden och säger att det kommer att vara en underläkare med som inte har nånting att säga till om! Lite märkligt att detta framhävs av både personalen och av henne själv till patienterna tycker jag. Det verkar vara viktigt här. Men dom är i allafall väldigt trevliga och tillmötesgående.

En sköterska kom in med en speciell tvättsäck med plastad insida, där jag ska lägga min ev tvätt, sjukhuskläder och handdukar, eftersom jag går på cyto. Det ska hanteras på ett särskilt sätt tydligen. De måste även ha speciellt skyddsförkläde på sig fem dagar efter att jag fått behandling när de tar prover och ger medicin i porten. Man är som spetälsk 😂. Kanske inte ska pussas med folk när jag fått behandling? Kanske överför gifterna till andra då, eftersom det ska vara såna skyddsåtgärder. Detta är inget jag märkt av tidigare, det är nytt för mig.

Idag ser det ut att bli strålande väder. Klarblå himmel vad jag kan se. Hoppas det håller i sig ett tag. Skulle gärna ta en promenad i solen sen om det blir möjligt. Kan inte göra det här bara, då jag inte har rätt skor med mig. Har typ träskor i plast i storlek 42, för att få på mig något som inte kräver så mycket hukande. De är smidiga att hoppa i mellan taxin och dit jag ska men promenader blir svårare 😊.

Ha en bra dag ❣️

9 kommentarer:

  1. Hoppas de tar mycket väl hand om dig vännen. De kan gott skämma bort dig rejält!!Stor kram
    /Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det gör dom 😊❤️ Kram

      Radera
  2. Inte klok denna chaufför! Fy vilket dåligt beteende och då kör han sjuktaxi! Blir 😡
    Bra att kilon försvinner, hoppas att du kommer på benen snart och kan pyssla igen i ditt hem. Så viktigt för livskvaliteten!
    Det är mycket föreskrifter runt cytostatika, men att man särskiljer handdukar mm låter speciellt. Hemmavid kanske du ska ha egen toa och handduk. Det hade jag under behandling. Men vi hade gott om utrymme. Tänkte främst på Emelie som är barn. Men det finns ju annars desinfektionsmedel av div karaktär.
    Ja! I dag visar sig solen, men det är kyligt.
    Gällande hemsjukvården här i Uppsala så fungerar den utmärkt. Hade en nära vän som fick hjälp av dem. Ytterst professionella. Man har ett inskrivningssamtal med läkaren. Sedan hade hon mycket kontakt med den läkaren som hjälpte henne mycket och det underlättade enormt. Hon hade cancer i bukspottkörteln och var mycket sjuk. Men det är inte enbart palliativ vård de bedriver utan avlastar sjukhuset som Ullis tidigare sa.
    Hoppas att du får en fin dag idag. Kram Annika 🐞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick mer info om hemsjukvård idag och förstår lite mer nu. Ja här hemma är det helt omöjligt med egen toalett men vi har separata handdukar. Ha det gott du med Annika, kram

      Radera
  3. Härligt Carina att det går åt rätt håll för dig. Tänker att läkaren t ex "går bredvid" och personalen tycker det är viktigt att upplysa om det så förväntningarna inte blir fel.
    För mig gick det inte så bra idag. Tog prover på morgonen, besökte jobbet men efter två timmar ringde min kontaktsköterska. Mina vita blodkroppar låg på 2,5 och vid behandling med Carboplatin måste man ha ett värde på 3. Kreatininvärdet (njurfunktionsvärdet)var lite förhöjt också. Så det blir tyvärr ingen cytostatikabehandling på fredag. Ska ta nya prover på tisdag och det planeras för behandling nästa torsdag. Det här var mycket nedslående, tror det blir svårt för mig att ta emot den här behandlingen som ska vara bra för vissa typer av trippelnegativ bröstcancer. Lite deppigt här just nu. Kam//Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt Ullis. Hoppas på bättre resultat nästa vecka. Stor kram till dig och jag hoppas du kan göra nåt som får dig glad. ❤️

      Radera
    2. Tack Carina.

      Radera
  4. Ullis, tror du inte att dina värden är ok tills nästa vecka? Kroppen jobbar på och lagar hela tiden.
    Jag tror och hoppas att du får behandling nästa vecka. 💞 Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran Annika, får hoppas på att det fixar sig.//Ullis

      Radera