måndag 11 januari 2016

Tekakor på mandelmjöl

Hittade detta recept som jag provade idag. Helt ok både ur smaksynpunkt och kolhydratssynpunkt. Lite sämre om man räknar kalorier dock, men det behöver man inte göra om man äter enligt LCHF, eller liknande. :-)

1 dl mandelmjöl
2 ägg
2 dl riven ost
1 tsk bikarbonat

Bland ihop och klicka ut 4 klickar på bakplåtsklädd plåt. Tryck ut så det blir tunna, stora som hansflator ungefär. Grädda i mitten av ugnen i 10 min på 225 grader.

1 skiva innehåller:
11 gram protein
16 gram fett
1,25 gram kolhydrater
191 kcal

För min del är ju det här brödet ändå inte optimalt då det innehåller både ägg och ost, som jag inte äter till vardags. Tycker dock att jag kan unna mig en skiva då och då. Idag blev det så då min kefir var slut. Kompenserar "fusket" lite med att äta mycket grönsaker på mackan :-)

1 kommentar: