torsdag 7 januari 2016

Pigg och glad :-)

I dag vaknade jag och kände mig utsövd. Kände mig pigg och glad och hade energi i kroppen som jag inte vet när jag hade senast. Så härligt att känna så, kände mig FRISK! Ställde mig på vågen och det gjorde inte saken sämre :-) Har gått ner 20 kg nu!  Det känns i kroppen! Jag kan knyta skorna utan att hålla på att storkna, jag har aldrig halsbränna eller sura uppstötningar, jag orkar mycket mer! Det märks på både skor och kläder och jag har fått på mig min vigselring :-)

Jag vill bara påtala att jag INTE bantar! Jag har ju lagt om kosten för att boosta immunförsvaret och viktnedgången är en ren bonus. Vad jag inte vetat tidigare är att fett celler gör kroppen sjuk, eller lättare mottaglig för sjukdomar genom att kroppen blir försurad och det lagras massa skit i fett cellerna som hormoner. Sen är det ju en hel radda negativa hälsoaspekter med fett celler som ni vet. Men att de hade sån stor betydelse för cancer hade jag ingen aning om förrän jag hamnade här.

Jag har försökt gå ner i vikt under flera år, med ett flertal olika dieter men jag har aldrig lyckats. Jsg har gått ner några kg men snabbt gått upp dem igen och lite till. Så har det hållt på sen 65 kg ungefär och det är en ca 15 år sen. "Jag ska, jag tar tag i det sen, jag ska bara.....". Jag har inte orkat fullt ut, utan har fallit för suget och hungern hela tiden och tänkt att jag tar det sen, jag ska! Inte förrän jag får en dödsdom klarar jag av att stå emot och hålla den dieten jag tror är brs för mig. Men nu handlar det inte om övervikt utan om överlevnad. Jag förebrår inte mig själv för min tidigare dåliga karaktär utan konstaterar bara hur det varit och är!

En annan sak som hänt rent kroppsligt är att min psoriasis så gott som läkt ut. Jag har lite kvar men det är kanske 10 % av allt jag hade tidigare. Jag vet inte vad det är som gör att huden läker, om det är kosten, antiinflammatoriska kryddor, eller chagan. Eller en kombo av allting kanske. När jag hade cancer förra gången blossade min psoreasis upp och blev som vätskande sår över hela kroppen. Det var garanterat sviter av cellgifter och strålning. Jag åkte till strålningen varje vardag i fem veckor och till hud för att sola i hudlampa nästan lika länge. Fy, vilken kämpig tid det var! Nu solar jag aldrig och har inte använt kortison på fyra! månader. Det hade varit heeeelt otänkbart tidigare, jag hade varit full av utslag och hade haft såna hudsprickor och tjocka hudplack att jag hade haft svåra smärtor och svårt att gå. Så det är superskönt att det har blivit så mycket bättre och jag hoppas att det håller i sig. Mina tidigare erfarenheter av när eksemen läker är att de kommer tillbaks tio gånger kraftigare efter ett tag. Men då har huden läkt utifrån, nu läker den inifrån och jag hoppas det blir en skillnad.

Jag vill bara påtala ytterligare en sak, då det känns viktigt för mig. Jag ratar och föraktar INTE den svenska sjukvården! Jag har fått frågan eller förstått att folk tror det, men så är det inte. Riktigt.... Jag tycker att vi har en helt enastående sjukvård i sverige och våra läkare räddar många liv varje dag. När det gäller akutsjukvård har jag förtroende för sjukvården (dock inte 100) men när det gäller kroniska sjukdomar är det lite annorlunda. Läkare kan/törs/vill/får inte tänka utanför boxen. Allt ska vara vetenskapligt beprövat och evidensbaserat, annars finns det inte. Det är tråkigt, det är synd! Nu börjar det poppa upp läkemedel och metoder som alternativvården använt länge och som godkäns av det allmänna och det är bra! Jag är övertygad om att om några år så kommer vetenskapen att börja intressera sig för alternativmedicin också. Så, jag vill bara säga det, att jag inte alls förkastar vår sjukvård och alla läkemedel men jag önskar att den hade kunnat vara mer lyhörd även för alternativ!

Ha en bra kväll och kryp under filten :-) Själv ska jag ut i kylan en stund då vi ska åka till Västerås. Allt gott ❤️

6 kommentarer:

  1. Kram härligt att höra!! / <3 Från Carmen

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Läkemedelsföretagen är väl livrädda för att folk ska börja lägga om kosten istället för att ta läkemedel. Ex högt blodtryck kan sänkas med kostomläggning. Diabetes kan hållas i schack om man äter rätt. Det är ofantliga summor pengar läkemedelsföretagen skulle förlora om deras mediciner plötsligt inte behövdes. Jag tror stenhårt på din kostomläggning för att svälta ut cancertumörer. Kämpa på!!
    Håller tummarna för att dig!
    Kram, Yvonne

    SvaraRadera
  3. Tack Yvonne ❤️
    Ja ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag om att läkemedelsverket, livsmedelsverket, jordbruksverket m fl mörkar sanningen om både det ena och det andra. Pengar styr över allting :-( . Kram ❤️

    SvaraRadera