tisdag 12 januari 2016

Läkarbesök och provsvar

Efter en sömnlös natt blev kl äntligen 10 och vi fick gå in till läkaren. Både Jocke och Emelie var med. Emelue har inte velat följa med förut men den här gången ville hon absolut med. Jag var tveksam, då jag var orolug för att få negativa besked men som min käre make sa, vi har lovat henne (och de andra barnen) total öppenhet. Så hon följde med!

Läkaren började med att fråga hur det gått med kosten under julen. Hon tittar på Jocke och säger att "ja maken var ju skeptisk sist". Hon ska alltid förlöjliga mitt val och vill gärna få medhåll av Jocke! Rött skynke redan där kan jag säga.
Sen säger hon att röntgen är oförändrad, så gott som. Jag undrar vad det betyder med så gott som? Får då veta följande:

Tumörerna i skelettet står still. Inga nya men alla gamla finns kvar. De har vare sig vuxit eller krympt. På min fråga efter storlek säger hon att man inte mäter dem utan man ser med blotta ögat att det ser likadant ut sen förra röntgen.
Vad gäller levern hade tumören minskat marginellt. Jag bad om mått från första till senaste röntgen och det visade sig att den har krympt vid varje tillfälle! Ok, men sist var det ju ingen förändring? Ja, men den är marginell, det handlar om millimetrar, säger hon. För HENNE är det ingenting, medan det är massor för mig! Det innebär att det går åt RÄTT håll, hur sakta och lite det än är! Det går åt rätt håll! Det kändes bra! Inte fullt så bra som jag hoppats på, men bra!

Sen säger läkaren att man kan se en "diffus stråkighet" i bukhinnan. Jaha, och vad innebär det? Ja, det KAN vara spridning, men det är BARA en misstanke säger hon och ler med hela ansiktet! Det är bara en MISSTANKE! Upprepar hon flera gånger. Men det har blivit mer framträdande sen förra röntgen. FÖRRA röntgen? Så det syntes redan då? Ingen har nämnt det för mig? Hade ingen aning om att jag hade misstänkt spridning till buken!!!!! FAN I HELVETES JÄVLA SKIT! Hur svårt ska det vara att informera mig om det jag har rätt till att veta när det gäller MIN kropp????? Jag blir galen på det här! "Men det är ju bara en misstanke"! Ja men då så, då skiter vi i att informera om det! Eller???

Jag är fullt medveyen om att jag inte lät särskilt trevlig mot läkaren, men jag höll tillbaka då Emelie var med. Jag bad om ursäkt sen, för mitt uppförande och Jocke bad om ursäkt för sin frus uppförande, men vad fan! Det hade vi inte behövt! Jag har väl rätt att få veta, att få alla besked som finns i dessa svar! Hon har undanhållit, för mig viktig information och det är inte ok!

Jag efterfrågade att få göra en PET/CT röntgen. Den används för att genomlysa kroppen efter metastaser och är mycket noggrann. Nej se det gick inte! Den gör man inte på min typ av cancer för det förändrar inte behandlingen. Jag försökte förklara att för MIG kan det göra skillnad i mina beslut om cellgifter eller inte, beroende på spridning, mer spridning! Om det börjar ploppa upp både här och där kanske jag gör en annan bedömning. Men det spelade ingen roll vad jag sa, man använder inte den röntgen på min typ av cancer ännu. Punkt!

Jag tog upp frågan om de nya medicinerna mot cancer, de som hjälper immunförsvaret, och om den behandling det stått om i media, som går ut på värmebehandling. Döm om min förvåning när ingen av medicinerna eller värmebehandling används vid min typ av cancer! Medicinerna ingår i studier mot hud- och lungcancer, inte bröstcancer. Och hon får inte ge mig mediciner som inte är godkända för bröstcancer. Förstås. Det förstår jag med. Vad gäller värmebehandlingen gör man inte den när det finns spridning på fler ställen i kroppen, det är som bortkastat då. Och nej, det handlar INTE om pengar och nej, jag kan INTE få bestämma själv om jag vill labba med mediciner, röntgen eller behandlingsmetoder. Så är det bara. Bestämmelser! Såklart. Punkt!

Nu har jag gått och varit arg sen kl 10 idag. Nu ska jag sluta med det. Nu ska jag glädjas åt att tumören i levern faktiskt krympt, om än bara några millimeter. Det går åt rätt håll. Jag frågade läkaren hur hon tänkte om det, att det faktiskt krympt utan cellgifter. Hon tänker att röntgen ändå var så snart inpå sista behandlingen, att det kan ha påverkat. Så kan det kanske vara, kan inte säga emot henne där. Nästa röntgen, i mars, blir än mer spännande! Tyvärr så kommer förändringen i bukhinnan att ligga och spöka tills dess, men jag ska försöka tänka positivt.

Jag ska nu lägga in en ännu högre växel vad gäller min självläkning! STENHÅRD kosthållning med ännu mer grönsaker :-) Nja, det kan knappast bli så mycket mer annorlunda med kosten men jag har slarvat en del. Framför allt ska jag gå in ännu mer för att syresätta kroppen maximalt. Det dka jag göra genom motion, mer mition, oftare och längre promenader. Jag ska göra grönsaksjuicer, någon jag slarvat mycket med! Jag ska äta betydligt mer RAW kost, trycka i min massor med broccoli, grönkål och sparris! Fusk kommer att bli extremt sällsynt hädanefter! Nu är det ALL IN som gäller, inga halvmesyrer :-)

Jag TÄNKER inte ge upp! Jag tänker spotta mig i näven och kavla upp ärmarna! Jag tänker kämpa till sista blodsdroppen, så det så :-)

Kram ❤️

17 kommentarer:

  1. Klart att du ska kämpa. Vi andra står och hejar på!!! 💕💕

    SvaraRadera
  2. Kämpa. Kämpa. <3
    Vi kämpar med dig.

    SvaraRadera
  3. Behöver man veta vad man kan tänkas behöva fråga om när man går till läkaren?
    Ska m a o utgå från att vill jag vara säker så frågar jag om ALLT!
    -ska fråga om läkarens vikt oxå 😠
    Den har iaf minskat!
    Det kan inte bortförklaras👍
    Så fortsätt fina du och lägg in nästa växel 😙

    SvaraRadera
  4. Be ALLTID om kopia på alla röntgensvar!!!! Det gör jag!

    SvaraRadera
  5. Be alltid om kopia på ALLA röntgensvar!!!

    SvaraRadera
  6. Jag ska börja göra det nu! Vart enda svar ska jag ha. :-) kram ❤️

    SvaraRadera
  7. Din kämparglöd och positivitet smittar av sig. Du är fantastisk och jag är SÅ imponerad av dig och ditt förhållningssätt. All kärlek fina du❤️❤️❤️ / Sanna

    SvaraRadera
  8. Men va f-n!hur svårt kan det vara att ge information så du känner dig nöjd?? Heja dig❤kämpa på!😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag menar det Pia. Ja jag ska kämpa på :-) kram ❤️

      Radera
  9. Fasen vilken fighter vilken krigare du är :-D kram till dig från Carmen

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Tråkigt att du inte blir bra bemött av läkaren. Självklart har du rätt att få reda på allt som syns på röntgen.
    Tänk att den i levern har minskat! Även om det är marginellt så har den minskat. Hur förklarar läkaren det när du inte går på den traditionella medicinen. Fortsätt kämpa med kosten och svält ut elakingarna den vägen. Jag tycker det signalerar att du är på rätt väg. Hoppas, hoppas att den har minskat ännu mer vid nästa röntgen. Kör ditt race! Heja dig!!
    Kram, Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Yvonne! Läkaren tänker att det är cellgifternas förtjänst, två månader senare!! Ja vad säger man :-)
      Kram ❤️

      Radera
  11. Jag känner sången mig i dina reaktioner. Man blir inte självklart glad över att gå veta att vissa tumörer krympt men att annat växande pågår som sjukvården inte tänker göra något åt. Det är svårt att vara klassad som kroniskt sjuk. Det är svårt att veta att man inte kommer att bli botad. Och ändå vill vi leva så gott det bara går den tid vi har. Kämpa på! Du gör det bra! Och du har tillåtelse att bli arg och besviken. Men också att våga tro på glädje och förbättringar. Kram från Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena. Du har så rätt i det du säger. Man är så i händena på andra, och det är svårt. Men jag försöker ta kontrollen över mitt liv här och nu iallafall :-) kram ❤️

      Radera