tisdag 26 januari 2016

Fått journalutskrifter från onkologen

Efter mycket om och men fick jag till slut utskrifterna från min journal där röntgensvaren framgår. Någon ringde från onkologen och sa att jag inte hade rätt att få dem utan var tvungen att vända mig till röntgen och beställa dem därifrån. Då kostar det pengar.... Ja ja, dom skickade det jag ville ha iallafall :-)

Det som framgår av provsvaren är:
- en 2-3 cm stor cysta i vänster leverlob. Inget jag visste om.

- en diskret inflammatorisk stråk i anslutning till pancreas (bukspottkörteln) och i mesenterial roten
(Avser tarmkäxet, bindväv som fäster tarmar och andra bukorgan vid den bakre bukväggen). Detta berättades för mig på akuten men det togs sen tillbaks när det upptäckte metastaserna.

- i höger leverlob ses ett oregelbundet lågekogent ca 4,5 x 4 cm stort område. Ytterligare ett bandformat lågekogent område ses i höger leverlob. Tydligen är det förändringar på fler ställen i levern, inget någon sagt något om.

- multipla små sklerotiska skelettmetastaser i bröstrygg, ländrygg, korsrygg samt bäckenet. Till höger i korsryggen ses även en begynnande destruktion. (förstörelse, nedbrytning)

- en knapps 5 cm stor förändring centralt i levern samt en cysta i vänster leverlob måste båda misstänkas utgöras av metastaser. Levern är kraftigt steatotisk (fettansamling) utom ett bandformat stråk horisontellt tvärs över höger leverlob vid spetsen. Detta stråk bedöms vara av mer bevarat parenkym (funktionell vävnad) än i övrigt. Sammanfattningsvis leverförändringar varav minst en metastasmisstänkt.

- lätta emfysemförändringar i bägge ovanloberna. Inget jag känt till tidigare. När jag läser om symtom så har jag fler av dem, som andfåddhet, trötthet, svullnad runt vrister, slembildning i halsen.....sviter efter rökningen antar jag. Tur jag slutade när jag gjorde. Det hade varit förödande att vara rökare nu! Sex år som rökfri i år!!!!

- Patienten har en singelnjure på höger sida som laddar kontrast intensivt. Vad innebär det? Tumörer laddar kontrast intensivt. Varför gör njuren det? Nåt anmärkningsvärt är det ju eftersom det tar med i röntgensvaret!

- multipla små cystiska förändringar i levern. Inget nytillkommet. Vid eftergranskning av gamla undersökningar från 2012 finns en nytillkommen diffus ökad stråkighet i omentet ventralt i buken som även anades vid föregående undersökning och inger misstanke om peritoneal (bukhinna) spridning. Ja, det var det här läkaren berättade om sist och tyckte att det BARA var en misstanke. Det är svårt att inte rita fan på väggen men jag försöker verkligen tänka att det inte nödvändigtvis måste vara spridning. Det KAN faktiskt vara nåt annat som jag dock inte har en aning om vad det skulle kunna vara.

- Den centrala metastasen i levern mätte
i juli 40 x 45
i nov 40 x 42
i dec 39 x 39

Detta är ju faktiskt helt ofattbart att det betraktas som att det inte hänt något! Det är ju faktiskt så att den minskat med 0,6 cm vilket är 13%, om inte jag räknar helt galet? För MIG betyder det massor. Min läkare tänker att det är cellgifterna som påverkat så lång tid efteråt och om det är så lär det visa sig på nästa röntgen, vilken kommer att bli för skelettet den 16 mars och för buken den 22 mars. Så i början av april vet jag mer. Bara att bita ihop och kämpa på fram tills dess. Känns som en evighet men det ingår att vänta i cancervärlden!

Nu är det godnatt jord för i kväll. Ta hand om er ❤️




2 kommentarer: