fredag 15 januari 2016

Egna hudvårdsprodukter

Jag har fått allt svårare att använda både livsmedel och produkter som jag har på rller i kroppen, som jag inte vet vad de innehåller. Jag använder t ex egengjord tandkräm och den enda hudkrämen jag använder är ekologisk kokosolja.

Recept på tandkräm
5 msk kokosolja
5 tsk MSM, mortla eller värm den för att den inte ska slipa emaljen
1 tsk KS
Ev någon smaktillsättnkng. Jag hade i en klick flourfri köpt tandkräm för mintsmakens skull.
Rör ihop och förvara i burk.

Jag brukar också röra ihop lite kokosolja med gurkmeja som jag borstar tänderna med. Sköljer runt med det i munnen några minuter innan jag spottar ut i PAPPER! Ibland tillsätter jag även bikarbonat. Detta recept är för blekning av tänderna och ska inte användas mer än ett par gånger i veckan.

OBS, spotta inte olja i handfatet, då slaggar det igen!

På sidan http://balancebylife.se/2016/01/15/naturlig-hudvard/ hittade jag följande recept:

Deodorant

  • 1 del kokosfett – vårdande
  • 1 del potatismjöl – tar upp fukt
  • 1 del bikarbonat – tar bort lukt
  • Några droppar eterisk olja tex lavendel eller tea tree som är antibakteriell och/eller en som du gillar doften på
Smält allt samman och ha i eteriska oljan på slutet. Om deodoranten inte stelnar så ställ den i kylskåpet en stund. Rör om innan du använder den. Deodoranten känns lite grusig men det försvinner när du haft på den.
Lip balm
Att kunna lägga något naturligt på läpparna känns ännu viktigare eftersom vi här verkligen får det i munnen och sväljer en del av det vi smörjer på. Men många mer naturliga lip balms sitter inte kvar eller rår inte riktigt på torra läppar. Här kommer ett recept på ett lip balm som verkligen fungerar.
  • 15 g bivax
  • 15 g kokosfett
  • 15 g kakaosmör
  • ev någon eterisk olja för lukt
Lägg bivax, kokosfett och kakaosmör i en stor glasburk och smält allt i ett vattenbad. När allt är smält droppar du i lite eteriskolja för att få lite doft på lip balmen. Nu gäller det att vara snabb att hälla upp lip balmen för annars stelnar den. Häll upp den i små burkar eller i lypsylhylsor (som går att få tag på www.organicmakers.se). Om lip balmen hinner stelna så värmer du bara på den igen.
Ansiktskräm
Den här ansiktskrämen älskar jag. Jag har alltid haft torr och känslig hud i ansiktet som på vintern blivit mycket värre. Jag har provat alla dyra fina märken men inte varit riktigt nöjd. Men nu har jag hittat en som är sååååå bra och kostar bara en tjugondel av märkes ansiktskrämerna. Ingen mer torr, svidande, stramande och irriterande hud i ansiktet :-)
  • 65 g sheasmör
  • 35 g kokosfett
  • Någon lukt, jag använder vaniljolja men har också provat ha i äkta vanilj, funkar också men ger lite svarta prickar i krämen!
Lägg alla ingredienser i en glasburk och smält samman, på slutet har du i doften. För att få krämen att ”stanna” så behöver den ställas svalt. Rör om innan du använder den.
Body butter
Har du någon gång försökt läsa vad din hudkräm innehåller. Listan brukar vara lång med många obegripliga ord. Här kommer ett grundrecept med kokosfett och kakaosmör som du kan variera doft och vegetabilisk olja beroende på vad du gillar eller vill ha för effekt. Mandeloljan passar alla hudtyper och är vårdande och mjukgörande. Avokadooljan ger en grön kräm och passar torr och känslig hud, är fuktbevarande och mycket mjukgörande. Rapsoljan passar torrhud och hud med eksem, den är mjukgörande och skyddande för huden.
  • 80 gram kokosfett
  • 40 gram kakaosmör
  • 3 msk mandelolja (byt ut till den sort du vill ha)
  • Vaniljolja eller annan luktolja eller eteriskolja
Lägg kokosfettet och kakaosmöret i en glasburk och smält över vattenbad. När de smält samman har du i mandeloljan och ev någon lukt.
Läkande ringblommesalva
Ringblomman är lugnande, lätt sammandragande, inflammationshämmande, antiseptisk och gör att sår och skador på huden läks snabbare. Detta gör ringblomman perfekt till läkande salvor.
Jag odlar mina ringblommor på sommaren och plockar av bladen från ringblommorna. En del av bladen kokar jag direkt och resten torkar jag så jag har under vintern. Jag väljer att använda kokosfett till mina krämer eftersom att kokosfettet absorberas relativt snabbt, återfuktar bra,  har en läkande förmåga och är svamp- och bakteriedödande. Jag ställer en glasburk med kokosfett och ringblommebladen i ett vattenbad och värmer så att oljan smälter, håll en låg värme och lått stå någon timme. Sila bort bladen. Nu har du en ringblomsolja.
För att göra en salva så fortsätter du ha glasburken i vattenbadet och lägger ned bivax som sakta får smälta samman med kokosfettet. När allt är smält är det dax att hälla upp salvan på olika burkar. Men det behöver göras ganska snabbt för den stelnar ganska fort. Hinner den stelna så värmer du upp den igen.
Ringblommesalvan är perfekt till de extra torra små kinderna, läpparna och händerna på vintern. Små sår, irritationer, klåda och insektsbett. Ringblommesalvan är den enda salvan som fungerar när det verkligen behövs något riktigt bra :)
Till ca 70 g kokosfett behövs ca 30 ml bivax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar