onsdag 13 januari 2016

En tung dag

Idag har jag inte alls mått bra. Det enda jag kan tänka på är "stråkigheten" i bukhinnan och vad det är, vad det innebär osv. Det har överskuggat glädjen över att tumören i levern krympt. Tyvärr. Jag försöker omprogramera mig till att tänka positivt men det är svårt just nu. Känner mig ledsen....många tunga tankar som jag inte haft på mycket länge gör sig påminda på nytt. 

Emelie skickade ett sms till mig idag som gjorde att jag åkte hem ifrån jobbet, häntade henne i skolan och bara ägnade resten av dagen med henne. Älskade unge. Underbara unge! ❤️ Vi har haft en välbehövlig och mysig mamma/dotter eftermiddag och nu ska vi laga mat tillsammans. 

Jag är återigen så tacksam över att ha så många underbara människor i mitt liv. Människor som stöttar, pushar och finns där på olika sätt. Jag har en underbar chef som jag är så tacksam över. Det måste finnas en mening med alla människor som man möter på vägen genom livet! Till och med handläggaren på försäkringskassan förmedlade empati och medkännande när hon ringde idag. Vi pratade om mina möjligheter att resa om jag skulle vilja det, och hon sa att i din situation vill jag att du ska kunna göra precis vad du vill. Hon förmedlade en värme på ett helt annat sätt än hon gjort tidigare. 

Nä nu ska jag och Emelie laga spagetti och köttfärsås till henne och Jocke. Till mig ska vi laga zucchinipasta med tomatsås med massor med basilika, buffelmozarella och vitlök! De ni :-) 

Carpe Diem, glöm inte att kramas ❤️

6 kommentarer:

  1. Stråkigheter tror jag är ett vanligt fynd på datortomografi, själv har jag det vid tjocktarmen och det tror man beror på fickor på tarmnen. Min doktor nämnde inte heller detta, såg det själv på röntgensvaret. Vad jag förstår innebär det viss tillväxt av bindväv och det går många gånger tillbaka. Det verkar din doktor ha koll på. Om du är så orolig måste du kontakta din läkare eller kontaktsköterska. Jag använder mig hela tiden av det som tidigare hette "Mina vårdkontakter" på 1177. På det sättet har jag fått en bra dialog med min doktor. Jag tror det är bra att jag kan ställa frågor där och doktorn hinner förbereda sig och tänka till innan hen svarar//Ullis

    SvaraRadera
  2. Det känns bra att läsa Ullis. Det här med "mina vårdkontakter", menar du att jag kan skriva till läkaren där?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Där kan du skriva till din läkare och mycket mer. Gå in på 1177.se, klicka på logga in uppe till höger. Sen läser du under Välkommen hur du ska göra för att kunna logga in. Själv har jag valt lösenord och får det via sms. Har du E-legitimation så är det ännu lättare. Här kan du få ditt sjukintyg också och hålla koll på dina recept.//Ullis

    SvaraRadera
  4. Jag använder sidan. Koll på recept, sjukintyg och journalanteckningar. Men jag hittar inte hur jag kommunicerar med läkaren?

    SvaraRadera
  5. Bra, då är du väl inne på sidan och går in på Mottagningar och väljer den mottagning/klinik som är aktuell. Under mottagningens tjänster väljer du Kontakta mig, skriver läkarens namn och där finns en ruta att skriva frågor i. Jag har använt mig av detta till flera mottagningar och får först ett besked att ärendet är mottaget och sedan brukar den berörda ringa upp men det kan ju ta några dagar. Ibland har jag fått brev men alltid fått svar. /Ullis

    SvaraRadera
  6. Ok, tack så mycket! Det visste jag inte. Det är ju kanonbra :-) kram

    SvaraRadera