söndag 6 november 2016

Telefonsamtal med jourläkare

Under eftermiddagen blev jag uppringd av en jourläkare från onkologen. Efter att ha berättat om min situation konstaterade han att läget inte är akut då jag inte har ont, inte kräks och inte har svårt att andas. Dock bedömde han att det är nödvändigt att tappa ur bukvätska då jag gått upp 9 kg på två veckor. Att jag sväller i benen trodde han beror på att trycket i buken är så högt att det stasar i benen. Han trodde inte att det är lymfsystemet som är igenkorkat och trodde heller inte att jag kan orsaka någon skada om jag får lymfmassage. Enligt läkaren är det för tidigt för att cellgifterna ska ha påverkat vätskebildningen så då var det bara en lyckträff att det dämpade sig när jag fick första behandlingen.

Läkaren ska skicka remiss till röntgen för en tid för tappning 😩. Jag bad om att få lugnande innan vilket jag ska få. Jag bad honom skriva ut någonting som golvar mig men det tordes han inte sa han. Han skulle dock se till att jag fick ett bra lugnande medel och att jag även skulle få en dos morfin för förebyggande smärtlindring. Det var en trevlig och sympatisk läkare och det kändes bra att prata med honom. Inget vidare att behöva tappas igen men jag hoppas att det räcker med en gång!

Såååå trött på dessa krämpor hela tiden. Vill må bra, vill ha ork och energi, vill slippa smärta. Orka.se

Det är tur att jag har min familj som ger mig glädje, energi och kärlek. Vad vore jag utan dem?

2 kommentarer:

  1. Jättebra att du fick prata med en läkare, Dr Google är inte att lita på i det enskilda fallet. Hoppas du får en tid för buktappning snart. Ha en bra dag//Ullis

    SvaraRadera
  2. Nä Dr Google är bra många gånger men är inte helt tillförlitlig 😊
    Ha en bra dag du med Ullis. Nu ska jag ta en promenad i det vackra vintervädret 😊

    SvaraRadera