måndag 7 november 2016

Det blir bara värre

Ökar stadigt med vätska i både mage och benen. Fortfarande inte ont i magen men i benen gör det jätteont. Fick besök av en kollega, Marie, idag. Vi drack te och pratade bort några timmar. Jätte trevligt och mysigt 😊 På em ringde en kvinna från Arcadia och meddelade att jag har gått en konsultationstid med en läkare på torsdag em. Jag hoppas bara jag inte är på sjukhuset för tapppning då, men isåfall får jag bäl en ny tid.

Det har varit jobbigt nu ikväll med trycket i magen. Trycket gör att det är jobbigt att vara upprätt så det har varit horisontelläge större delen sv eftermiddan och kvällen. Redan 21:30 gjorde vi kväll och gick och la oss. Krypningar i benen som inte vill ge sig. Inte ens stor dos magnesium hjälper. Att bli kliad på ryggen lindrar dock något, av nån anledning. Stackars Jocke har gått rycka ut med sina värkande armar ❤️❤️❤️

Nä nu ska jag sova! Det känns numera som att jag bara vill sova för att slippa känna allt elände.....

God natt och dröm sött ❤️

10 kommentarer:

  1. Trist att du mår så dåligt. Hoppas du fått sova i natt i alla fall. Skönt i alla fall att smärtan i magen gett med sig, det måste bero på cytostatikan. Du ska se att det hjälper dig. Ska du ha behandling idag? Då får du träffa en sköterska och kan be om hjälp, de kan forta på tiden för buktappning. Mötet med Arcadia är det i Sverige? Ska du utomlands så behövs ett OK från SOS international för att hemförsäkringens reseskydd ska gälla, annars kan det bli fruktansvärt dyrt.//Ullis

    SvaraRadera
  2. God morgon Ullis. Det är en telefontid med Arcadia så det är lugnt. Men jag trodde jag kunde resa fritt i Europa? Det är när man ska till ett Icke EU-land SOS behöver godkänna resan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Carina, så är det inte för oss som har kronisk sjukdom. Reser du utanför EU länder gäller försäkringen över huvud taget inte. Reser du inom EU ska du ha en "medicinsk förhandsbedömning" av SOS international och ett godkännande för att hemförsäkringen ska gälla. Annars kan det bli kriminellt dyrt. Du kan läsa om detta på nätet.//Ullis

      Radera
  3. Sos kan godkänna resa utanför EU. Jag har nyss varit i kontakt med dem om en resa till Egypten. Om då Sos bedömer att jag kan resa gäller hemförsäkringen så till vida att jag kan få akut sjukvård på plats och betald hemtransport, alt att jag blir hämtad på plats. Reseförsäkringen gäller dock inte men det kan aldrig kosta mer än vad jag betalat för resan. Detta gäller resor både inom och utanför EU. Så att boka resa i förväg är inte längre ett alternativ utan det är kort varsel som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gäller resor inom EU behöver jag nödvändigtvis inget godkännande för att åka då jag genom EU-kortet har rätt till sjukvård i det land jag befinner mig. Behöver jag akut hemtransport krävs dock Sos godkännande.

      Radera
    2. Så tolkar inte jag texten på SOS internationals hemsida "Om du har en sjukdom, är kroniskt sjuk, eller behandlas för en sjukdom eller skada, innan avresa, finns risk för att försäkringen inte täcker behandlingskostnaderna för denna sjukdom eller skada. Reseförsäkringen täcker bara akuta sjukdomar och olycksfall under resan." Därför krävs en medicinsk förhandsbedömning. Denna information fick jag också vid telefonkontakt. Du får alltså antagligen själv stå för vårdkostnader som har med din kroniska sjukdom att göra men inte annan akut sjukdom eller olycksfall. Bra att vi kan åka utanför Europa.

      Radera
  4. Avser den info du hänvisar till inom EU eller utanför, eller både och? Jag kan ju ha missuppfattat den info jag fick per telefon....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Informationen gäller överhuvudtaget när vi åker utomlands för att reseförsäkringen i hemförsäkringen ska gälla. Du kan läsa vad som hände en kvinna som råkat illa ut på länken här http://www.sydsvenskan.se/2015-10-10/reseforsakring-galler-inte-for-sjuk-78-aring //Ullis

      Radera
    2. Reser vi utanför Europa gäller förstås inte EU-kortet. Då måste vi ha en extra reseförsäkring, hemförsäkringens skydd räcker inte. Vi som är kroniskt sjuka i cancer kommer väl knappast att få teckna en sådan försäkring.//Ullis

      Radera
  5. Har nu tagit reda på hur det förhåller sig och jag var felunderrättad! SOS säger att ALLA resor utanför Sveriges gränser blr föregås av en medicinsk bedömning för att man ska vara säker på att försäkringen gäller. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta! Jag hade INTE vänt mig till SOS om jag reser inom EU och det hade, som du påpekade kunnat bli dyrt. Tack 😊❤️

    SvaraRadera