onsdag 30 november 2016

Buktappning nr 5

Var på dagvården redan kl 10. Mådde så fruktansvärt dåligt, bara grät och grät. Bad om att få ett eget rum, vilket de ordnade. Det kändes betydligt bättre att böla i enrum än i väntrummet 😥. Hade en dag då känslorna invaderade mig, då allt kändes skit, meningslöst, hopplöst och så fruktansvärt orättvist. Jag har människor omkring mig som inte mår bra och även det kröp fram och vred om i hjärtat så det skvätte om det. Ja, fy det var en tuff dag. Det var skönt att få några timmar för mig själv där på rummet och när Jocke kom bröt jag ihop en stund. Min stora trygghet, min klippa, mitt allt ❤️ Men sen "skärpte jag till mig" och fokuserade på vad som komma skall, sticket! 

Fick 10 mg stesolid. Allvarligt! Det hjälper inte ett dugg! Ändå fick jag dubbel dos mot förra gången. Jag bad om morfin, vilket jag fick sist men blev hänvisad till det jag har utskrivet. Som tur var hade jag burken det mig och sköterskan sa att jag kunde ta 10 mg. Jag tog 30.....blev trött och lite dåsig men egentligen kände jag inte mer än när jag bara tar 10 mg. Däremot mådde jag fruktansvärt illa några timmar senare, vilket förmodligen berodde på den höga dosen 😖

Fick träffa en ny läkare på röntgen. Hon var minst lika bra och skicklig som den förra! Tack och lov så gick det fort och gjorde inte så ont. 🙏 Den smärta som var gick snabbt över och slangen satt snabbt på plats. Var på dagvården några timmar och flyttades sen till avdelningen för att tappa ur det sista. Det blev ca 4 liter. Röntgenläkaren hälsade via mig till personalen att de skulle lossa på bandaget o h dra ur slangen en bit när det slutat rinna, för att om möjligt få ur lite till. Slangen måste ju lugga i vätskan för att få ur den. Men det ville dom inte. Dom gör inte så fick jag till svar. Det var synd, för jag känner att det finns vätska kvar. Skulle tippa på att det är minst en liter till. Får väl ta det nästa gång, för det lär bli fler gånger 😩. 

Det jag önskar allra mest just nu är att cellgifterna ska göra sitt så att vätskan försvinner! Det blir sakta bättre men jag tycker det kan gå snabbare 😊 Men jag får vara tålmodig.....kan inte påverka det så mycket iallafall, eller inte alls! 

Idag är det daga för behandling igen. Nr 5 i ordningen. Skönt att jag brukar vara ganska pigg ett par dagar efteråt då jag skulle behöva få lite gjort. Mamma ska följa med mig och handla på EM och jag hoppas få klart med nån julklapp eller två! 

Önskar er alla en fin dag ❤️

3 kommentarer:

  1. Jobbigt för dig igår, hoppas det känns bättre idag och att behandlingen går bra. Skönt i alla fall att buktappningen gick bra, verkar ju som cytostatikan gör sitt jobb. Du skriver inget om smärta, hoppas smärtlindringen fungerar för dig nu. Förstår att det är tufft för dina närstående också. Inte lätt för dom att stå bredvid och se dig må dåligt. Ha en bra dag, här i Norrköping skiner solen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jag igen, namnet kom visst inte med nu heller.//Ullis

      Radera
  2. Det här är inte lätt för någon.....
    Ang smärta så tar jag morfin vid behov och det fungerar alldeles utmärkt. Solen skiner i Västerås med och nu ska jag ge mig ut i julhandeln 😊

    SvaraRadera