måndag 13 november 2017

Röntgensvar

Idag gick jag in och läste i min journal. Skulle titta efter CA 15-3 svaret men det fanns inte där. Märkligt med tanke på att det är två veckor sen jag tog provet nu. Däremot fanns röntgensvaret där.
Det är lite tvetydiga uppgifter i svaret och det verkar inte fullständigt. Det saknas uppgifter helt om bukhinna och äggstockar. Det som framgår är att det ser bra ut i lungorna. Ingen vätska där heller. Skönt!

I levern har det inte hänt något nytt. Tumörerna väsentligen oförändrade står det. I skelettet har det läkt igen! Vart det läkt framgår inte dock, det står bara att det läkt. Jag kommer att skriva in svaret i sin helhet sedan under länken ” röntgensvar”.

Det står något om att det är nån utvidgad gång vid pancreas som tidigare. Och det står att jag har hydronefros och att det är nytillkommet. Man kan tolka svaret som att jag haft det förut men att det försvunnit ett tag och nu kommit tillbaks. Men det är otydligt tycker jag. När jag går tillbaks och läser gamla röntgensvar finns det med i flera av dem. Hydronefros innebär ett avflödeshinder från njurarna, i mitt fall som bara har en njure, handlar det om den enda jag har, på höger sida. Avflödeshinder kan man få av flera orsaker och i mitt fall tolkar jag det som att det kan komma från tumörerna på äggstocken. Det står i något av svaren att det kommer från gynsfären, därav tolkningen. Jag har inga symtom, eller besvär från urinledarna men på senare tid har jag reagerat över att jag kissar så mycket utan att ha varit speciellt kissnödig. Jag har också reflekterat över att det är ett hårt tryck i flödet. När jag googlar hydronefros blir jag bekymrad och orolig. Det står att det leder till njursvikt och att njuren lägger av till slut. Och att tillståndet är allvarligt om man bara har en njure....

Ja, Why not?
Orka.se
Jaggerupp.com
Skjutmig.nu
............ eller nåt sånt.

Jag ska väl inte måla fan på väggen. Jag har ju haft det här ett tag och ingen läkare har reagerat. Ingen har ens sagt något om det. Jag har bara låtit det passera. ”Ingen tumör = ingen fara” Men jag har inte märkt av något tidigare alls, så frågan är om det blivit värre nu? Jag hoppas min läkare kan ge mig bättre svar än vad jag fick fram ur röntgenutlåtandet.

Och ja, jag har rikliga mängder Ascites! Föga förvånande. Hej då Thailand! Det kommer att bli tappning, vilket innebär att det står i min journal och eftersom jag måste ha en sammanhängande period på tre månader utan akuta ingrepp som detta räknas som, så innebär det att jag tidigast kan ansöka hos SOS i slutet av februari. Sen tar det ett par veckor innan jag får svar och då är vi i mitten av mars..... vädret blir osäkert i Thailand då. Vi riskerar inte att åka och få skitväder. Fan! Jävla skit! Det ska då fan jävlas hela tiden. Lagen om all jävlighet.

Nä så ska jag inte tänka. Det finns väl nån mening med att vi inte kan åka. Kanske bättre att hålla oss i Europa. Det får bli Grekland istället. Inte så pjåkigt det heller. Har alltid velat se Grekland. Det finns  turkost vatten och vita stränder där med 😊. Det viktigaste är att få sol, värme och kvalitetstid med varandra.  Att bara vara, njuta av tillvaron, av varandra, glömma sjukdom och elände ett tag. DET drömmer jag om! Att glömma bara för en stund. Att vi alla tre kan glömma ett tag och fokusera på något annat.

I morgon är en ny dag. I morgon ska jag åka till Sala och lämna prover och sen hälsa på en barndomsvän, Catrine. Ser fram mot att träffa henne igen 😊. En parentes.....när vi var små lekte vi ofta kanniballekar. Vi lekte samma lek hela tiden. Att vi fångade varann, gjorde i ordning ”offret” som kokades och åts upp! Vilka lekar 😂😂😂. Ska inte föreslå nåt sånt i morgon tror jag 😂.

Nu ska jag ta en stor sup c-vitamin och sen sova. Drömma mig bort till varma breddgrader 😴



4 kommentarer:

  1. Förstår att du blir orolig när du läser röntgensvaret men du ska inte ta ut några sorger i förskott. Mycket verkar bra också, då tänker jag på levern t ex. Bukvätska är ju trist förstås men Grekland är trevligt. Håller tummarna för bra möte med läkaren i morgon.//Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ullis, för din uppmuntran. ❤️

      Radera
  2. Självklart ska ni leka kanniballeken! Koka och äta upp någon illasinnad rackare är väl toppen? Om inte annat kan jag lova, att ni får skratta ordentligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 😊 det blev ingen kaniballek men vi hade en mycket trevlig dag 😊
      Kram

      Radera