torsdag 9 november 2017

Inlägg om fettsyrabalansen

Nu har jag lagt in tre inlägg som handlar om fettsyrabalansen. Jag vet att det är mycket text och det är krångliga beteckningar och googelöversatt, men jag rekommenderar er att läsa inläggen och försök sätta er in i vad det innebär, det som står. Balansen mellan omega 3 och omega 6 är jätteviktig! Det finns en forskare och läkare som hette Budwig som forskat kring dessa fetter och funnit att obalanser orsakar ohälsa. Både Budwig och andra forskare har kunnat se att i takt med att naturliga fetter försvinner allt mer och ersätts med margariner och transfetter, så ökar vår ohälsa i allmänhet och cancerfallen har stigit markant. Jag är övertygad om att sambandet är en realitet och att vi behöver rätta till obalanserna för att hålla oss friska(re).

Paul Clayton har forskat mycket kring dessa fettsyror och har framställt en balansolja som jag har börjat använda. Det är genom ett företag som heter Zinzino som jag har köpt oljor och tester för blodanalys. Det är från zinzino jag har hämtat informationen i inläggen om fettsyrorna.

Jag har ju gjort och skickat iväg ett blodprov för att analysera mina fettsyror och resultatet var inte så värst bra. Min balans mellan omega 3 och omega 6 var inte katastrofalt dålig. Jag hade värdet 5:1 mot rekommenderat 3:1. Men bara den lilla höjningen får konsekvenser för hälsan och det är nödvändigt att rätta till obalansen. Sen fick jag flera andra resultat av testet, som visade betydligt sämre värden. Ex så är mina cellmembran mycket hårda, vilket innebär att metabolismen försämras. Cellernas förmåga att ta upp näring och att släppa ut restprodukterna är klart försämrade, enligt de värden jag har. Så, det är jätteviktigt att äta rätt och att balansera fettsyranivåerna till en bättre nivå. Och det har jag ju börjat föra nu. Jag tar den här balansoljan som rekommenderas och om några månader ska jag skicka in ett nytt prov för att se om nivåerna har ändrats.

Förut, i början när jag blev sjuk och ändrade kosten, så började jag med Budwigdieten. Jag åt linfröolja två gånger om dagen, totalt 4 msk per dag. Min psoriasis försvann och jag funderat på om det kan ha varit oljan. Linfröolja innehåller ju mycket omega3, men från växtriket och för optimal hälsa behövs även omega3 från fisk, enligt Paul Clayton. Men jag funderar allvarligt på att börja med linfröolja igen. Eller kanske ännu bättre, med Budwig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar