tisdag 7 november 2017

Banankavring

Jag är så glad! Jag har hittat ett brödrecept som är suveränt gott och som inte blur en kompakt degklump! Det här brödet blur mjukt och luftigt och jättegott. Iallafall om man gillar banan och kavring. Jag brukar inte gilla banansmak i saker som inte är ren banan, men det här brödet måste testas! Det smakar lite banan men jag säger bara, wow, vad gott det är! Var så goda:

Två limpor i brödform, ugn på 180 grader
5 ägg
5 mogna bananer
125 g hackade dadlar
250g kokosgrädde
½ dl kokosolja
2 dl hirsflingor
300 g durramjöl
100 g quinoamjöl
4 tsk bikarbonat
3 tsk kanel
3 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver
Mosa bananerna med lite klumpar kvar. knäck i äggen i banansmeten och vispa med elvisp i en minut. Blanda i de övriga ingredienserna till en smet och vispa med elvisp i ytterligare en minut. Ta två brödformar som du kär med bakplåtspapper. Fördela smeten i formarna och ställ i ugnen på gallret längst ner. Grädda i 50-60 min. Ta ur dem ur ugnen och låt svalna i formen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar