fredag 8 april 2016

Ägg benedict på mitt vis

Idag lagade jag något som blev himmelskt gott! Ägg benedict ala Carina. 

Jag hoppade över bröd och skinka och stekte tomater  till istället. Sååå gott.
Ägget blev inte så snyggt pocherat men det smakade bra :-)
Hollandaisåsen gjorde jag själv och jag skulle kunna dricka den!

Hollandaissås
1 äggula
75 g smör
2 msk vatten
Citron
Salt
Cayennepeppar

Smält smöret och ställ åt sidan så att det blir en bottensats. Vispa äggula och vatten i en kastrull i vattenbad, vattnet ska sjuda. När ägget tjocknat, ta kastrullen av värmen och vispa i smörrt, utan bottensatsen. Krydda

Stek sparris och tomat på medelvärme. Krydda med havssalt och svartpeppar

Pocherat ägg
Knäck ägget i en mindre kopp
Koka upp vatten i en kastrull. När det börjar koka, sänk värmen så att det bara sjuder.  Ha i en nypa salt och en skvätt ättika. Gör en virvel i vattnet och vicka i ägget. Ta upp ägget efter ca 3 min

Smaklig måltid! 


4 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut faktiskt :) får du gärna bjussa på nån gång. Puss

    SvaraRadera
  2. Det gör jag gärna 😊

    SvaraRadera
  3. Snart dags för egen kokbok!

    SvaraRadera
  4. 😂 nja, dit är det nog en bit 😊😄

    SvaraRadera