tisdag 12 april 2016

Besked

Var till onkologen idag och träffade nya läkaren, Cecilia Nilsson. Jag tror att jag har träffa henne tidigare, när jag var sjuk 2010. Hon var trevlig och jag gillar henne. Hon hånflinade inte åt mig och raljerade inte heller :-) Men hon hade däremot inte så roliga besked att komma med, men det är ju inte hennes fel.....

Tumören i levern är oförändrad. Det stod inga mått men det stod att storleken vad synnerligen oförändrad, I skelettet var det samma sak, ingen förändring som syns. Så långt allt gott. Men de förändringar som syntes förra gången i bukhinnan hade vuxit och de kan nu konstatera att det ÄR spridning till bukhinnan. Jag hade också vätska i buken på grund av detta. Och det finns även en spridning till högra äggstocken, en förändring på 2,5 cm. Jocke frågade om det förmodade fortsatta förloppet kommer att se ut, men det kunde hon inte säga. Hon sa att det förmodligen kommer att fortsätta att växa sakta eftersom det hittills vuxit sakta. Jag kan dock inte hålla med om att det är så sakta.....det har tillkommit och vuxit 2.5 cm på tre månader och det tycker inte jag är sakta direkt. Hon gav ingen kommentar på den....

Det som står till buds är att återuppta cellgiftsbehandlingen, eller att sätta in antihormonbehandling. För att sätta in antihormoner behöver hon ta reda på om jag har gått igenom klimakteriet först, och har jag inte det kan det medicineras bort också. Jag var ut och tittade i FASS på dessa läkemedel hon föreslog och listan på biverkningar var lååååång och det var biverkningar som var i klass med cellgifter. Så tack men nej tack. I alla fall just nu. Det finns annat jag hellre testar innan jag tar emot cellgifter eller anithormoner. Jag ska ta prov för att kontrollera om jag gått igenom klimakteriet och jag ska på en gynekologisk undersökning för att titta närmare på förändringen i äggstocken. Sen ska jag ha en telefontid med läkaren om ca två veckor och då får vi prata mer om hur det ser ut och behandlingar. Men som sagt, som jag känner nu blir det fortsatt alternativa behandlingar ett tag till. Det finns lite mer att tillgå som jag inte testat och jag ska fundera över vad jag vill, orkar och kan gå igenom. Dels handlar det om ork men även om pengar. Det finns alternativ som sägs vara mycket effektiva men det kostar mycket pengar.

Ja det var nedslående besked vi fick idag. Inte helt oväntade men de sänkte oss rejält. Det blev verkligen flera steg tillbaka och ett tag tappade jag helt modet, lusten och viljan att fortsätta kämpa. Riktigt så illa är det inte nu, men det känns tungt.

Jag ska fundera på vad jag vill och vad saker och ting är värda att satsa på här i livet. Det får ta några dagar och jag behöver träffa och prata med några alternativmedicinare för att få råd och vägledning kring hur jag ska tänka. Jag har tänkt mycket idag i banor som att jag lurar mig själv, att det jag har gjort hittills inte är verksamt osv, men jag tänker ändå att det jag har gjort kanske har hållit tillbaks utveckingen och spridningen en del. Och fortsätter jag som jag har gjort och lite till kanske det kan bromsas ett tag till.....Ja jag vet inte. Vet inte hur jag ska tänka. Vet bara hur jag känner....fast det pendlar också från den ena stunden till en annan.

Jag skulle vilja ta med mig alla som jag älskar till en öde ö i Söderhavet och bara vara, njuta av tillvaron och av varandra och suga ut allt som går av livet! En sak vet jag i alla fall och det är att jag INTE tänker sluta leva, så länge jag lever. Jag tänker inte deppa ner mig och sucka och ojja mig utan jag tänker välja att göra det bästa jag kan av det jag har så länge det går.

Carpe Diem fina vänner <3

26 kommentarer:

  1. Hej, sände en kommentar igår och peppade dig inför besöket,men det kom ej fram. Hoppas att detta når dig. Det var mycket information du fick på läkarbesöket!! Så mycket att ta in och få grepp om. Jag undrar om du har en mailadress vill höra av mig med lite tankar.
    Stor kram �� Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar igår kom idag 😊
      Min mailadress är
      carinasellin1968@gmail.com

      Radera
  2. Natalie Wilhelmsson13 april, 2016

    Vilket besked... Jag saknar ord men ville ändå skriva och säga att jag tänker på dig. Jag hoppas så att du kan börja få positiva besked och få må bra. Var rädd om dig Carina. Kram

    SvaraRadera
  3. Modiga fina Carina.

    SvaraRadera
  4. Älskade ninen
    Jag vet ingen som har så mycket mod och kurage som dig, och jag vet att finns det någon som kommer övervinna den djävulska kräftfan som vi alla hatar så är det du. Jag vet att mitt försök att peppa är undermåligt och tafatt men jag tänker på dig dagligen. Hoppas vi kan träffas snart. Kramar i massor å en och annan Pöss med./ Jenny

    SvaraRadera
  5. Det finns inga ord Carina💖fortsätt kämpa och gör det som känns bäst för dig! Finns det inga fonder man kan söka? Massor med kramar från mig 😍Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia. Jo det finns fonder men de flesta som avser övriga kostnader är inkomstbeprövade och beloppet är jättelågt. Kram

      Radera
  6. Svårt att skriva de "rätta" sakerna. Men du finns i mina tankar.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Fina Carina ❤️ Tänker så på dig ❤️ Kram Carmen

    SvaraRadera
  8. Tankar till dig och familjen. Många styrkekramar från sofie

    SvaraRadera
  9. Finaste Carina �� Tråkigt med allt detta��Tänker på dig och tror på din kämpar anda att du ska segra ur detta ���� Är så imponerad av din styrka och du har många som finns för dig . Styrkekramar i massor ������Vivvi

    SvaraRadera
  10. Tråkiga besked du fick Carina. Förstår att det känns dystert just nu. Jag beundrar i alla fall din kämpaglöd och önskar all styrka till dig.//Ullis

    SvaraRadera
  11. Att ifrågasätta, ta reda på alternativ och att kämpa på eget sätt som du gjort med bravur är aldrig att lura sig själv. Det är definitivt inte bortkastad tid heller! Många varma kramar till dig och familjen <3 /Alex

    SvaraRadera
  12. Tack Alex ❤️ Kram

    SvaraRadera
  13. Tänker på dig! Fy sjutton vad livet är orättvist men av det lilla jag lärt känna dig vänder du snart uppåt och kämpar vidare! Ge den förbaskade skitsjukdomen en returmatch!

    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Ja Birgitta, jag vill så gärna hitta kämparglöden igen men just nu lyser den med sin frånvaro 😟 Men den kommer nog tillbaks! Kram ❤️

    SvaraRadera
  15. Tänker på dig och skickar styrkekramar!! Du är en kämpe!!! ord räcker inte till i din nu tuffa tid. Bra att du vågar ifrågasätta och vågar pröva alternativa behandlingar.Vem vet vad som är bäst. Hoppas att den här läkaren är bra och att du kan få förtroende för henne.
    (Vet inte om jag skickar flera meddelanden för det blir lite fel....

    SvaraRadera
  16. Tack ❤️ Hon verkar bra läkaren och jag gillar henne, hittills 😂

    SvaraRadera