lördag 30 april 2016

Telefonsamtal med onkologen

Hade telefontid med onkologen idag. Hon meddelade att jag med all säkerhet gått igenom klimakteriet, vilket innebär att mina äggstockar inte längre producerar östrogen! Superbra! Nu bildas östrogenen i fettcellerna och dom kan blockeras genom Letrozol som jag nämnt tidigare. Jag har bestämt mig för att vänta på nästa röntgen iallafall. Jag ska få en tid gör datortomigrafi senast v 21 och beroende på resultat så får jag fundera på antihormoner eller ej. Det är ju de där biverkningarna som försämrar livskvaliten så mycket, som jag är rädd för! Och det är inte "bara" att sluta ned dem och tro att allt återgår till det normala direkt utan det kan ta upp till sex månader, enligt FASS.
Min cancer är ju känslig för progesteron också och jag frågade vad man tänker kring det. DET var bra  att den är känslig för progesteron tydligen, ju mer desto bättre.  Ju lägre progesteronkänslighet desto aggressivare cancer. Min är 100%- ig så det är väl jättebra då. Ett positivt besked 😊

Jag frågade om det är möjligt att hon skriver i remissen till röntgenläkaren, att jag vill ha alla mått utskrivna. Alla mått på tumörerna som möjligtvis går att mäta. Hon skulle ve om det. Jag frågade om vad jag kan förvänta mig för scenario kring bukhinnetumören och då skrattade hon! 😳 Vad det roliga var vet inte jag och inte fann jag mig heller! Hon skrattade även vid flera tillfällen, även då hade jag svårt att hitta humorn i det hela. Är det fel på alla onkologer? Är dom utrustade med tadkig humor för att klara av att ha det jobb dom har? Man kan ju undra!

Hur som helst så sa hon, när hon skrattat klart, att det finns en liten risk att bukhinnecancern orsakar tarmvred. Det kommer jag att märka genom kraftiga magsmärtor och kräkningar tydligen. En annan risk är vätska i buken, vilket jag redan fått. Det är cancercallerna som orsakar vätskan så för att få bukt med det behöver man medicinera med bromsmedicin, antihormoner i mitt fall, eller cellgifter.

På måndag ska jag till kvinnokliniken och då får jag veta mer om äggstockens förändring. Hoppas jag! Det kanske är så att jag inte får besked där och då, utan ska få det av min onkolog? Det har jag inte tänkt på förrän nu. Hur som helst tänker inte min doktor att jag ska få äggstocken bortopererad. Hon menar att jag ju ändå har flera metastaser som inte går att operera så det blir ingen större skillnad. Så länge den inte orsakar smärtor eller annat tok så får den sitta där den sitter. Och jag är böjd att hålla med. Att skära i kroppen är en stress för kroppen och det ska ju vara klar fördel att operera om man ska göra det.

I januari hittade jag en knöl i mitt opererade bröst, mitt i ärrvävnaden. Jag tror att det är brosk men jag visade så klart upp den för min onkolog när jag var hos henne i januari. Det var min förra läkare. Hon ville skicka mig på mammografi men jag sa ifrån utifrån att jag inte vill utsätta kroppen för mer strålning än jag måste. Vi kom då överens om att jag skulle få ta ultraljud istället och hon skulle remittera mig till det. Jag har ännu inte fått någon kallelse, viljet jag i formerade läkaren om idag. Det skulle hon ordna nu OCH ultraljud i båda brösten, istället för mammografi.

Apropå mammografi så fick jag kallelse för den årliga kontrollen här om dagen. Jag vill inte gå på den så jag ringde för att avboka. Jag sa att jag ville ha termigrafi istället, viljet är en metod med värmekamera som är helt ofarlig. Den hade dom inte. Då bad jag om ultraljud istället men det kunde man inte få bara så där. Ultraljud ersätter inte mammografin sa hon. "Kan vi inte ens få ta en endaste bild", frågade hon! 😂 Hon hade garanterat aldrig varit med om detta förut. Hon ringde upp senare och sa att jag måste ha en remiss från onkologen för att få göra ultraljud, och nu ordnade det sig idag då.

Ja vad sa hon mer? Jo jag fick besked om cancermarkörprovet, vilket låg på 81,2. Det är en ökning precis som väntat, utifrån röntgensvaren. Det som är positivt med det är att vi nu vet att provet verkligen påvisar cancerns aktivitet och provet kan därför innebära att jag kan glesa ut röntgenundersökningar sen. Det är bra. Markörproverna har hittills sett ut då här:

Ca 15-3:
11 sept : 87,2
5 okt: 60,2
8 jan: 32
11april: 81,2

Nu ska jag se till att det minskar igen! Jag har skötit mig rätt så bra. Endaste fusket har varit ett par koppar kaffe. Men jag har varit noga med kosttillskott, mat, djupandning, avslappning, basning.... och jag har börjat med CBD-oljan! Jag har kommit av mig lite med promenader men det ska jag återuppta nu, i morgon och alla dagar framåt ska jag ut en sväng, oavsett väder! Jag har juicat mer också. Det är ett aber att göra det men det gör gott dit det kommer så det är bara att ligga i.

Som jag sagt tidigare så märker jag att jag har en obalans i kroppen genom att min psoriasis kommit tillbaks och jag har ont i lederna. Jag läste idag om sambandet mellan försurning, inflammationer och psoriasis. Det här med ph-värdet i kroppen verkar vara enormt viktigt, för många, om inte för alla sjukdomar. Cancer inte minst. Och det var just ph-värdet jag började slarva med.

Nä nu är klockan mycket. Dags att gå in i en annan dimention och hoppas på trevliga drömmar 😊
God natt ni alla fina ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar