lördag 10 oktober 2015

Mailsvar från läkaren i artikeln

En av de som läser min blogg mailade till den läkare som uttalade sig om leveroperstioner på cancerfondens sida och här är det svar hon fick. Det finns som en kommentar på bloggen men jag vill lägga upp det som ett nytt inlägg då jag inte vet om andra läser kommentarerna. 

Hej Anna, 
När det skrivs artiklar om leverkirurgi är problemet ofta att det inte framkommer tex vilken typ av tumör det gäller. I stort sett all leverkirurgi för levermetastaser är pga tjock- och ändtarmscancer och där är resultaten bra. Men för tex bröstcancer är vi mer återhållsamma. Det finns inga bestämda regler och bevisen att det lönar sig att operera är vaga. Om man ska operera så får det bara vara en eller högst några enstaka tumörer i levern. Helst ska det inte finnas utanför levern men om det finns någon enstaka skelettmetastas som strålbehandlats och systembehandling ges kan det vara aktuellt med kirurgi. Då ska den förändring som finns utanför levern inte ha tillvuxit under lång tid (år). Det innebär att det bara är aktuellt med leverkirurgi i Sverige någon enstaka gång per år. De riktlinjer vi har i Sverige gäller även utomlands.
Du kan vara trygg med att det inte har med tid och pengar att göra. 
Med vänliga hälsningar
Peter Naredi

Så då kan jag släppa det nu, iallafall för ett tag, tills jag förhoppningsvis fått bort metastaserna i skelettet och krymp den i levern med en så där 70%. :-) 

Tack snälla Anna för att du delade med dig av svaret ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar