onsdag 7 oktober 2015

Läkarbesök idag

Träffade min onkologläkare idag, inför behandlingen i morgon. Kan bara konstatera, att mitt förtroende för henne sviktar en del. Det var flera saker idag som inte kändes bra.
Hon har sagt till mig att den behandling jag går med cellgifter INTE kommer att göra att jag tappar håret. Det blir tunnare, men det faller inte av sa hon. Jag har pratat med flera, inklusive behandlingspersonslen som säger att så gott som alla tappar håret. Jag tog upp frågan i dag och hon vidhåller först att det inte ska ramla av, sen säger hon att en del får behålla håret och slutligen säger hon att ja, när man fått behandling ett tag så tappar man håret! Alltså, vad är problemet? Varför säger hon inte det från början??? Skulle det bli nån överaskning eller vad?

Hon berättade att hennes plan är att jag ska få tre behandlingsomgångar till innan ny röntgen. Det innebär nio behandlingar och den sista blir v 51. Vi ska försöka få till röntgen v 50. Då det är jul och nyår kommer provsvaren dröja i flera veckor. Jag ifrågasatte varför det tar sån tid och fick då veta att bilderna skickas till Australien (!) för analysering! Det är för få läkare här tydligen. När provsvaren förväntas komma så ska min läkare vara ledig så jag kommer få träffa någon annan. Jag talade om att jag då önskar träffa David Stenholtz, vilken är förespråkare och föreläsare om kostens betydelse vid cancer. DÄR nånstans blev det en annan atmosfär i rummet. Det gick inte att få honom, han är på strålningen. Jag stog på mig. Men hans metoder är okonventionella! Vi får inte förespråka metoder som inte är vetenskapligt belagda! Ok, men jag vill bara rådfråga honom kring kosten. En sur/upprörd läkare visade tydligt sitt ogillande och sa att hon behövde fråga sin chef om det var ok att jag träffar David! Wow, vilken reaktion! Hon blev märkbart sur och det kändes inte helt bra i rummet.

Hon pratade om att det här med kosten inte var beprövat, att de studer som gjorts är undermåliga och kan ifrågasättas. Hennes ogillande över David Stenholtz gick inte att ta miste på, inte heller att han inte var så poppis av chefen!

Jag tog upp frågan om möjlighet att operera tumören i levern. Svar nej! Det gör man inte vid spridd cancer! Punkt! Men jag var på ifrågasättarhumör idag och ville veta varför. Ja du har ju ändå metastaser på andra ställen i kroppen. Ja, men den i levern är ju den som riskerar att förkorta mitt liv avsevärt mycket snabbare än de i skelettet. Hon gav sig inte, det var ändå inte ett alternativ. Det kommer tillbaks till levern eftersom cancercellerns finns i blodomloppet! Jag frågade om det är svårare att behandla en stor tumör mot en liten. Svar ja. Ja men då så. Om man tar bort min stora och det skulle komma nya, så är det ju lättare för cellgifterna att komma åt dem! Nä, ingen framgång alls! Hon hänvisade till att jag har flera metastaser och att de i skelettet kan explodera! Det var bingo bingo på hög nivå. Jag fick inte ens svar som jag kunde köpa fullt ut. Argumenten räckte inte till för mig! Men hon gav sig inte en tum. Man opererar inte metastaser i en lever. Punkt. Stråla då, undrade jag? Svar nej. man kan stråla små tumörer men jag skulle må för dåligt om dom strålade hela min lever. Ja men det behöver man ju inte göra sa jag, bara tumören. Nä, det är inte ett alternativ! Hepp!

Metastaser GÅR inte att bota! Punkt. Nej det är möjligt. Men jag har träffat på flera människor nu som lyckats vända förloppet avsevärt och några har till och med lyckats läka ut tumörerna utan cellgifter, genom kosten och att ändra sitt sätt att leva. ( jag kommer att berätta mer om detta vid ett annat tillfälle) Min läkare kontrade med att " ja men du har inte träffat på alla dem det INTE har gått bra för, för dom hörs inte"! Hon vill inte, det är bingo bingo! Punkt!

Mina prover var bra. Mina levervärden har tidigare legat högt, vilket läkaren sagt är vanligt under pågående behandling. Mina levervärden idag hade sjunkit och var nu normala, vilket hon säger beror på behandlingen! Khe? Tvärt om nu alltså? Förut sa du att behandlingen gör värdena höga? Det kan bli antingen eller. Bra värden nu kan betyda att levern inte är påverkad av tumören.

Jag gav mig där nånstans. Hon var stressad över att hon skulle hinna med ytterligare en patient före lunch. "Stackarn som fått vänta". Det kändes som att jag var skuld till det, men jag själv fick komma in 15 min för sent.

Alltid tidigare (förutom när jag förvägrades blodtrycksmedicin) har jag litat på sjukvården och det läkarna sagt till mig. De är utbildade, rutinerade och erfarna många av dem och de jag har träffat på har jag litat på. Min tillit visade sig ju straffa sig när jag fick en familjeläkare som inte kunde sitt jobb och missade att jag fått återfall i cancer! Och i och med den här resan och alla människor jag kommit i kontakt med har verkligen fått mig att tänka och känna annorlunda. Dagens läkarbesök stärkte bara detta! Läkarvetenskapen vet inte alltid bäst! Det är såns krafter bakom vad som är och ska vara konventionellt och nåde den som sticker ut hakan och säger nåt annat! Läkare blir av med dina legitimationet, blir av med forskningssanslag och blir utfrysta, om de inte följer den vedertagna vägen! Och en stor kraft bakom detta är läkemedelsindustrin som tjänar miljarder på att hålla det vedertagna intakt!

Det finns massor att säga om det här, och det kommer jag att göra. Inte nu, men inom kort......
Nu väntar min kudde på mig. God natt gott folk. Tack för att ni orkat lyssna! ❤️

15 kommentarer:

  1. Louise-Marie07 oktober, 2015

    Heter den kvinnliga läkaren Zuzana Lovasova?

    SvaraRadera
  2. Heja dig!
    Heja David!
    Heja alla som vågar fråga!
    Å skit ner sig till fega konventioner!
    Lycka till i morgon! 😘

    SvaraRadera
  3. BYT läkare eller så tar du med din kära dotter på bästa besök som kan allt om att ifrågasätta saker och ting :) !! Puss S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle nog vara bra att ha dig med :-) ❤️ ❤️ ❤️

      Radera
  4. Hej!
    Men fy vilken jobbig situation du befinner dig i. Inte nog med en svår sjukdom utan du ska behöva slåss och ifrågasätta din läkare. Låter inte som du fick ett särskilt proffsigt bemötande. Åh, jag blir så arg när jag läser hur illa behandlad du har blivit.
    Styrkekramar, Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som att stånga huvudet i väggen. Men jag tänker fortsätta stå för det jag tror på och kämpa för det jag vill! Kram

      Radera
  5. Hej Carina, Har skivit tidigare till dig gällande min mamma som har samma sjukdom. Jag har läst mkt om operation i levern när man har spridning. Detta togs upp i samband med läkarbesöket som var i måndags. Vi fick samma svar av vår läkare. Man opererar inte när man har spridd cancer. Dock hittat bloggar om kvinnor som rest utomlands och där har man opererat bort den "sjuka" delen. Är det en kostnadssak för landstinget? Kram

    SvaraRadera
  6. Enligt artikeln jag läst på cancerfondens sida kostar en operation mellan 50 000 -150 000. Cellgiftsbehandling ligger på upp till 500 000 per patient. Så det ska/blr ju inte vara en fråga om pengar. Min läkare hänvisar till nyttan av operationen. Vilket landsting har din mamma?
    Kram

    SvaraRadera
  7. Heja dig 😃💪🏼 kram fr Carmen

    SvaraRadera
  8. Tack Carmen, kram ❤️

    SvaraRadera
  9. Usch och fy för ett sånt bemötande du fick! Fy fan vad "frisk" man måste vara för att orka vara sjuk om du förstår hur jag menar! Heja dig och fortsätt kämpa för det du tycker är viktigt för just dig! <3 kramar i massor <3
    Pia

    SvaraRadera
  10. Jag följer gärna med jag med och ifrågasätter grrrr

    SvaraRadera