fredag 20 januari 2017

Veckan som gått

Veckan som gått har varit en lugn och skön vecka. Jag har fokuserat på mig och det jag behöver på dagarna och det har varit så skönt. Jag har fått ner stressnivån en bit, vilket var välbehövligt. Fast att jag är sjukskriven på heltid har jag en känsla av att aldrig hinna det jag hade tänkt. Det handlar om mina prioritringar och inget annat och den här veckan använde jag till att samla ihop allting. Jag har promenerat varje dag, gjort grönsakssmoothies, mediterat och djupandats, suttit i solen när det har varit sol och ja, tagit det lugnt.

Magen är betydligt bättre. Känner av den lite ibland och är säker på att det handlar om min matsmältning. Dagarna innan magen började krångla hade jag gjort en gryta med vitkål och lök som jag åt mycket av och sen började magen sparka bakut. Både vitkål och lök är svårsmält och det blev väl för mycket för magen. I kombination med penicillin som inte direkt stärker tarmfloran blev det inget bra. Men nu tror jag att det är på väg att återgå till det normala igen. Penicillinkuren är över och jag tänker på vad jag äter, äter inte så fort som jag brukar och försöker tänka på att tugga maten ordentligt. Dricker också mycket ingefärsvatten/shot, vilket också ska vara bra för matsmältningen.

Jag hade tänkt att jag skulle börja simma en eller två gånger i veckan. Simma och basta. Tänkte åka dit igår och när jag väl kom in till Sala kom jag på att jag ska lämna prover inför läkarbesöket på måndag så jag bestämde mig för att åka till vårdcentralen innan badhuset. I provtagningsstolen slog det mig att det kanske inte var så smart att åka direkt till badhuset efter att de stuckit mig i armen. Frågade sköterskan men hon visste inte. MEN efter att hon stuckit sönder mig i armvecket med ett antal stick så konstaterade både hon och jag att det kanske var bäst att avstå badhuset, så så fick det bli. Det är märkligt att vissa inte kan få ut blod utan att sticka sönder hela armvecket. Sen kom en annan undersköterska och satte nålen rätt på första försöket. Tyckte synd om den första som verkligen försökte och som  tyckte så synd om mig när jag fick utstå alla stick, som dessutom gjorde ont. Synd på badhuset, men jag får göra ett nytt försök nästa vecka.

I helgen kommer Danne hem :-) Han ska vara hos oss fredag till söndag och på lördag kommer mor och far, och Helen och Petri. Amanda kommer också idag och stannar över helgen. Så det blir en helg full med kära människor här :-) Jocke ska åka på turné' och leta bil med Peter. Vi behöver byta ut våra andrahandsbil som vi har då den börjar tacka för sig. Tråkigt att lägga pengar på dylika saker, men vi behöver ha två bilar eftersom vi bor i skogen långt från allmänna kommunikationsmöjligheter.

Tankarna på det kommande läkarbesöket blir allt tätare och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är orolig. Det ska bli spännande att få veta hur det ser ut och ska jag vara helt ärlig så förväntar jag mig att få negativa besked. Jag har en känsla av att det har vuxit, framför allt i äggstockarna. Men som jag sagt tidigare så VET vi inte vad det är i äggstockarna. Det KAN ju lika gärna vara vätskefyllda cystor. Jag hoppas så klart på positiva besked så att jag kan fatta beslut om att inte fortsätta med cellgifter. Jag har en hel del frågor som jag vill ställa till min läkare men tiden räcker nog inte till. Vi har fått bara 30 minuter och det är ingenting i sammanhanget. Förra gången var det samma sak och läkaren fick hoppa över lunchen för att vi drog över på tiden. Det är synd att det är så, att vi inte får mer tid. Jag borde ha ringt och sagt till att jag ville ha en timme, men nu gjorde jag inte det så det blir som det blir. Hinner jag inte med alla frågor får jag be om en telefontid helt enkelt.

Nu ska jag åka in till Sala och hämta sonen på stationen. Vi ska besöka Strömsbacka loppis och se om jag kan hitta en kaffekvarn så att jag kan börja mala mina linfrön till Budwigröran.

Jag önskar er alla en härlig dag, och en lika härlig helg. Det ska bli solsken har dom lovat. Hoppas dom har rätt, för det skulle behövas nu. Igår satt jag ute i solen, vinden var alldeles ljummen och det droppade från träden. Det kändes som vår, i mitten av januari. :-) Härligt var det i alla fall. Och det är så härligt att det börjar bli så ljust ute nu. Vi går mot rätt håll. Jag längtar verkligen efter våren. Har fått hem en massa fröer som bara väntar på att få komma ner i jorden och växthuset bara står där och väntar på att bli urstädat och fint :-)

Allt gott! <3 p="">

3 kommentarer:

  1. Skönt att magen känns bättre men jag förstår att du är orolig inför läkarbesöket. Jag ska själv röntgas i slutet av månaden, sen blir det läkarbesök för mig också. Du kan ju alltid skriva dina frågor till läkaren via 1177. Det brukar jag göra, då kan läkaren förbereda sig och mötet går också fortare på så sätt. Ha det så bra//Ullis

    SvaraRadera
  2. Ja den tanken har slagit mig men det är lite sent nu. Det får bli som det blir nu.

    SvaraRadera
  3. Lycka till på läkarbesöket,//Ullis

    SvaraRadera