torsdag 5 januari 2017

Lite funderingar så här i kylan

I dag har jag knappt varit utanför dörren, med undantag att jag skjutsade Emelie och Alva till Sala på FM. Kylan höll mig inne idag och jag har inte gjort många knop heller. Nu har vi minus 21 grader och värmefläktarna och kaminen går för fullt. Vi sitter med tröjor och filtar (och katter) och myser framför tv:n. Har det rätt gott måste jag säga. Kan väl erkänna att ett glas rött är upphällt också 😊

De senaste dagarna har jag börjat söka lite information kring cancer och alternativmedicin på nätet igen. Jag inser att det under en period var mycket information som var viktig och intressant men det blev för mycket och jag la det åt sidan för att läsa sen. Och mycket av det jag löst har jag glömt också så det har blivit flera "ja just ja"! Bland annat hamnade jag på en sida om lymfödem och cancer. Du kan lösa hela artikeln här.

Det handlar om vikten av att hålla lymfsystemet igång ordentligt, att få ordentligt flöde, att minimera stoppen eller stagnationen som följer av ödem. Tydligen kan stagnation i lymfflödet resultera i  ny cancer!

Annat jag läst om tidigare men lagt åt sidan är kopplingen mellan cancer och jod. Också mycket spännande läsning! Du kan läsa hela artikeln Här. Något jag ska fördjupa mig i vid tillfälle.

Ytterligare av intresse är den superkrångliga frågan kring hormoner. Det är dock svårt att hitta bra information om detta på nätet! En jätteviktig fråga dock för oss med hormonellt beroende cancer. I en avvhälsogrupperna fick jag mycket intressant information igår. Där var det en som påstig att jag inte ska använda progesteronkräm om jag har en tumör som är progesteronkänslig. Min onkolog sa förut att det var positivt att min cancer är starkt beroende av progesteron. Jag frågade inget mer om detta utan nöjde mig med att det var något positivt. Hon på söternstivkliniken i Örebro rekommenderade mig att använda progesteronkräm för att få ner östrogennivåerna som låg för högt. Så det är motstridiga besked om vad som är bra och vad man bör göra! Skulle verkligen behöva prata med någon som verkligen kan ämnet.

Nu är det slut för idag på återseende i morgon! Ha det bäst ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar