måndag 16 januari 2017

Benmärgsbuljong

Idag har jag gjort benmärgsbuljong. Ja den är inte klar än, den står och sjuder på spisen! Ska bli spännande och smaka sen. Det ska vara supernyttigt och stärkande. Ska dricka ett par dl varje dag under detoxen. Ska göra en laddning till så att jag kan ha i frysen och ha till matlagning också.

Ca 1 kg märgben och 1 kg oxsvans! Viktigt att ha leder med för där sitter det gelatin som är så nyttigt!
Märgben och svans rostas i ugnen på 225 grader i 30 min. Jag vände på dem efter halva tiden. Lägg sen i gryta och täck med vatten. Ha i 1 dl äppelcidervinäger och låt stå i 60 min. Detta för att dra ur alla mineraler. 

3 morötter, 2 gula lökar, 4 vitlöksklyftor, 10 cm purjolök, 3 stjälkar selleri hackas och blandad med rikligt med tomatpuré. Rosta i ugnen på 225 grader i 30 min. Ha i grytan med märgbenen.
Krydda med salt och peppar och ha i några kvistar timjan. Ev kan man ha i rödvin, jag hoppade över det. Nu ska det sjuda i 15-20 timmar på svag värme! Sila sen av och låt svalna. När det svalnat, och om man fått ur tillräcklig mängd gelatin, så blir vätskan som en geléklump. Man kan värma upp den lite och ha i portionsförpackninfar, ev i iskuber!



2 kommentarer:

  1. Oj vilket jobb du gör med benknotorna, hoppas det blir bra. Hoppas också att din mage känns bättre idag, viktigt att du hör av dig till onkologen annars. Vänta inte tills det blir akut. Jag är bättre från mina magplågor och ska få cytostatika som planerat på onsdag. Jag vill ju inte gärna missa någon behandling, det är ju min livlina. Ha det så bra//Ullis

    SvaraRadera
  2. Skönt att du mår bättre igen ❤

    SvaraRadera