tisdag 8 september 2015

Försäkringskassan

Gick igenom ekonomin idag för att göra en beräkning om hur det kommer att se ut framöver. Fick inte summorna att gå ihop då det jag fått från FK inte motsvarade 80 % av min lön. Ringer dit för att höra varför och får veta att jag nått inkomsttaket och maxersättning....? Hur kan jag ha förträngd det? Nån stans har jag ju känt till att det är så, men det blev ändå en smäll i ansiktet. Ja, nu gäller det att tänka om och tänka rätt. Inventera vad som måste finnas kvar och vad man kan göra sig av med/ minska i kostnader. Blir ett nytt och annorlunda sätt att leva, helt klart. Jag tackar verkligen någon där uppe för att vi inte åkte till Bali, för det hade vi fått betala för under en låååååång tid. Ja, ja, det kommer att funka på ett eller annat sätt, så är det. Jag är också glad över att vi inte har gigantiska lån på huset och att det mesta är klart av det vi ska bygga om.

Nu blir inget bättre av att tänka " tänk om ", eller ångra saker för gjort är gjort men om jag får ge ett råd till andra så skulle jag utan tvekan råda till att lägga ut några kronor på försäkringar som betalar lån och inkomstbortfall vid sjukdom. Det blir en enorm skillnad om olyckan är framme. Jag har tackat nej till alla såna försäkringar, vilket innebär att det blir tufft som attan nu. Så i all välmening, se om era ekonomiska trygghetsförsäkringar och tänkt inte som jag att "det händer inte mig".

Carpe Diem!

2 kommentarer:

  1. Kolla med bliwa, folksam eller vad du nu har. Ofta har man en sk diagnosförsäkring. Det finns ofta också pengar att hämta i form av nån tusenlapp i månaden efter 90 dagar. Det finns också möjlighet att söka "vård av anhörig" i 90 dagar. Kräver läkarintyg men kan vara bra om gubben ska med tex vid behandling eller "dåliga dagar" när man inte klarar sig själv /cattis

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset❤️ Har ingen diagnosförsäkring men får från AFA efter 90 dagar upp till ett år. Alltid något :-) kram

    SvaraRadera