onsdag 23 september 2015

Det där med håret....

Jag har ställt frågan till både sjukhuspersonal och personer som fått Taxol, och alla har tappat håret. Ja alla utom en som använt ismössa. Att använda ismössa kan man göra under själva behandlingen när cellgifterna förs in i kroppen. Det innebär då att cellerna blir kraftigt nedkylda och gifterna påverkar dem därför inte lika mycket. Håret sitter kvar i större utsträckning men risken är att ev cancerceller som slagit sig ner i skallbenet inte blir behandlade. Det är ju en risk var och en måste bestämma om själv. I Västerås används inte metoden vad jag vet. Det användes inte 2010 när jag fick cellgifter förra gången. Skulle jag absolut propsa på det skulle de säkert se till att jag får det. Förra gången fick jag använda isvantar och istofflor under behandlingen för att naglarna inte skulle ramla av. Fruktansvärt obehagligt då det var iskallt, men jag fick behålla alla naglar. Den här gången har ingen sagt något om isbehandling så jag utgår ifrån att det inte behövs.

Åter till håret! Det kommer att börja ramla om ca en vecka. Jag får remiss från landstinget till peruk men får läggs till ca 1000kr själv för det billigaste alternativet. Jag var till en frisering idag men man måste beställa tid så nästa onsdag ska jag dit och prova ut en. Ramlar håret innan går jag väl använda sjal :-) Det gjorde jag förra gången, använde inte peruken så ofta. Mest när jag var till Emelies skola. För henne var det jätteviktigt att jag hade peruk bland hennes kompisar då. Nu säger hon att det inte spelar någon roll. Skruttan, hon har blivit äldre och ser saker på ett annat sätt hon med. ❤️ Den gamla peruken är spårlöst borta och den hade nig ändå inte varit användbar efter 5 år.

Precis som förra veckan när jag fick cellgifter, fick jag även idag kortison. Känner mig trött i kroppen men är pigg i knoppen. Ska passa på att utnyttja det till att hänga lite tvätt, laga mat och kanske, kanske ska jag baka chokladrutor till Jocke och Emelue. Själv tar jag en selleri ;-)

Kram ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar