tisdag 17 april 2018

Operation mm

igår väcktes jag kl 06 för dusch med descutan. Ambulanstransporten kom vid 8:30 och efter en skumpig bilfärd var jag på plats vid 9:45. Som vanligt hade jag en liten ”dust” med narkosen, som inte ville söva mig (det visste jag) men de ville heller inte suidera mig så mycket, bara för att dom inte tycker det behövs. Narkosläkaren vann ju såklart. Vad ska jag säga? Att hoppa över ingreppet var ju inget alternativ heller. Men det gick hur bra som helst. Jag skulle få lugnande i småportioner och säga till när jag ville ha mer. Varje gång jag da till fick jag mer och till slut var jag så groggy så jag slutade be om mer 😊. Minns inte ett spår av ingreppet och har vare sig sett eller hört något alls. Så skönt!!!

Direkt jag kom till uppvaket började det rinna ordentligt i PEG-en så det läckte i hela sängen. En timme ägnade hon till det och sen bar det av till kvinnokliniken. Fick en säng och blev gott omhändertagen. Jocke satt där och väntade redan när jag kom ❤️.

Läkaren Kaj kom och gjorde ultraljud på buken. Den var TOM!!! Ingen bukvätska alls! Helt otroligt och fantastiskt skönt! Lite värre var det med lungorna. Den vänstra hade mycket vätska och den ville han tappa på måndagen och tanken var att högra kungar skulle tappas på tisdag morgon. Tappningen gick bra, det kom lite drygt 8 dl. Efter att ha varit helt historia hela dagen kom den tillbaks och den blev en dryg kväll.

Vaknade kl 4 av att det var sjöslag i sängen. PEG-en igen. En sköterska stog och muckade med omläggning, tvättning osv i 40 min. När hon var klar behövde jag gå på toaletten och en kombination av att jag stog och gick och att jag hostade, gjorde att det fick göras om allting. Mycket duktig och tålig sköterska iallafall. Sov sen gott till kl 8.

Kaj kom och tittade på höger lunga med ultraljud. Han tyckte inte att det såg ut att vara så mycket vätska och eftersom jag inte är påtagligt störd av det tyckte han att vi kunde avvakta. Han böt
PEG-en istället. Jag blev livrädd att det skulle göra ont. Han hade med sig en sköterska som utförde själva bytet, vilket jag förstog egentligen är ett sköterskeuppdrag. Det var tydligen fösta gången sköterska utförde ett byte och jag är tacksam över att jag fick veta det först efteråt 😊. Bytet gick iallafall bra. Det var ordentligt tryck i buken och det uppstog en liten fontän 😂. Dyngsurt i sängen igen men jag hoppas det är slut på det nu efter bytet.

Har under en tid, ca en månad tillbaks, fått ont i höger axel. Det kommer även i vänster ibland men inte alls lika ofta och mycket. I natt hade jag fruktansvärt ont i armen. Får som kramper av smärta och det är omöjligt att använda armen. Nämnde detta för Kaj och han skulle kontakta Birgit på onkologen och be henne skicka remiss till röntgen. Kan det vara metastaser jag fått ont av??? Den tanken hade inte ens slagit mig. Märkligt kanske, eftersom jag har så massiv spridning i skelettet. Men i armen? Ja det är ju ingen omöjlighet tyvärr. Men innan jag vet hoppas jag att det är någonting annat.

Nu ska jag sova en stund om det går. Väntar på ambulanstransporten som kommer någon gång under förmiddagen. Ni får ha en skön och fin dag. Ser att det är mulet ute men det verkar skönt i luften?

Kram ❤️

8 kommentarer:

  1. Ja, Carina, det är svalt och skönt ute, vilsamt, åtminstone här i Järfälla. Torrt och dammigt också, naturen behöver regn. Det blir bra för dig att vistas lite ute om du orkar.
    Äntligen bytte de din PEG, Det tar ju bara några minuter.
    8 liter i lungan! Det var inte lite inte. Hoppas det blir lättare att andas och mindre hosta nu. Undrar bara varför de väntade så länge med ultraljud?!
    Nu ska du vila och lycka till med flytten. Ha en fin och lugn dag🌷!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä inte 8 liter, det var DL 😊
      Stor kram till dig ♥️♥️♥️

      Radera
    2. Nämen javisst, dl, vad dum jag var😶. Har hostan avtagit?

      Radera
    3. Ja så gott som helt borta, tack och lov 🙏

      Radera
  2. Oj, det var en jobbig måndag för dig, mycket som hände. Fint att du fick en sedering som fungerade. Nu får vi hoppas att PEGen inte läcker och att buk och lungsäcksvätskan håller dig borta. Verkar som Letrozole gör ett bra jobb med bukvätskan i alla fall! Nu börjar det väl närma sig hemgång för dig tänker jag. Om allt går väl blir detta min tredje sommar i stugan sedan jag fick diagnosen spridd trippelnegativ bröstcancer. Jag njuter av varje minut här och hoppas du snart är hemma också.//Kram Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härligt när man har möjlighet att vara i miljöer man får energi och kärlek ifrån. Hoppas du får tillbringa fler somrar i stugan 😊❤️

      Radera
  3. Att du har ont i axeln kan hänga ihop med lungorna. När jag opererades och de öppnade hela buken och bland annat tog en bit av lungsäcken så var det i axeln jag hade värst ont. Det går tydligen nerver som hänger ihop med lungan till axeln. Det var vanligt sa kirurgen att man hade ont i axeln om det var något problem med lungan. Så det behöver inte alls vara ngn ny cancer! Vad skönt att du inte hade någon vätska i buken iaf. Stor kram till dig!
    /Lisa G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt den tanken jag med Lisa, fast jag tänkte nog mer att man har ”brutit och bändigt” i en redan sargad kropp som gett såna smärtor. Jag hoppas såklart att det inte är nåt allvarligare och nu har smärtan avtagit lite, så det känns bättre. Kram

      Radera