onsdag 18 april 2018

Åter till Sala / Lex Maria

Var tillbaks till Sala vid 11-tiden. Försökte passa på att sova tills Jocke och mina barn skulle komma. Var bra trött hela dagen men det gick bra. Barnen kom och var här hela eftermiddagen. Felix var också hit en stund, liksom Lotta var och va hej. Det kändes som alltid så bra att ha dem här och så tomt när de gått. ❤️❤️❤️ Jocke åkte tidigt idag då jag var så trött och jag somnade direkt när han åkte. Jag sov hela natten och var inte ens upp på toaletten. Det är månader sedan det hände. Behövde väl sova ordentligt.

Vaknade 7:30 och mådde ganska bra. Konstaterade att jag inte behövt någon extra morfin trots att jag var nyopererad och smärtan i axeln var betydligt bättre. Jocke dök upp på förmiddagen och ungefär samtidigt kom min läkare och ville prata.

Jag märkte på henne direkt att det var något speciellt. Hon inledde med att sätta sig ber bredvid mig och se bedrövad ut när hon säger att det har hänt nånting förskräckligt. Hjärtat stannade nog en stund! Vad kan ha hänt som är så hemskt? Jag är ju hennes patient, jag ligger här och mår ganska bra. Jag förstog ingenting. Det som hänt är, att den morfinpump jag fick från början innehåller ett preparat som inte är så stark och ju mer morfin jag behöver desto snabbare tar det ju slut i pumpen. För att det inte ska ta slut så fort skulle de byta till ett betydligt starkare preparat. När disketten med morfinet skulle bytas tog sköterskan av misstag den nya, vilket alltså var betydligt starkare än den jag haft. Det man borde ha gjort var att först och främst låta en läkare ändra doseringen, vilket inte gjordes. Preparatet skulle ha fasats in i betydligt lägre dos under en längre tid. Nu böts det bara rakt av i samma dos som tidigare och enligt läkaren är det en under att jag klarade av detta genom att endast bli trött. Hon sa att det verkar som att jag har ett speciellt sätt att bryta ner morfin. Hon sa också att om man har hög smärta, klarar man höga morfindoser, då morfinen typ anpassar sig till smärtan. Så den kraftiga smärtan i axeln KAN förklara att kroppen fixade dosen som den gjorde.

På frågan om vad som hade kunnat hända, om det hade funnits risk för att jag skulle dö, svarade hon svävande. Risken var mer enligt läkaren att min andningsfrekvens gått ner till endast några andetag per minut. Hon kunde inte se att det fanns andra risker kring detta, och ändå såg hon extremfalls roligt på det som hänt. Och det är det ju ändå såklart! Bristande rutiner och säkerhet så det skvätter om det. Det är för djävligt helt enkelt. Det förklarar varför jag sov hela natten, varför min dörr stått öppet i natt, varför ah-teamet varit och stökat med pumpen....

Ja, det är ju inget att göra åt nu men det känns förjävligt. Det stärker inte mitt förtroende för sjukvården direkt. Jag hade redan igår bestämt mig för att prata med läkaren idag om brister jag uppfattar kring sköterskornas hygien i samband med omläggning. Bland annat har de tagit bort gammalt förband som är igensmeggat och tänker lägga på ett nytt utan att göra rent. Jag vet det eftersom de varit på väg att lägga dit materialet och först när jag frågat om de inte ska tvätta, gjort det. De särskiljer inte smutsigt och rent material utan kan lägga dessa mycket nära och till och med i kontakt med varandra. De lägger kompresser med användningstiden mot smutsigt material som sängkläder, handdukar osv. De använder inte rengöringsmedel, handskar mm. Med tanke på att jag har ett hål rakt in i bukhinnan där bakterier lätt får fäste och mitt immunförsvar är redan sänkt, är det ju av allra största vikt att man är extremt noga med sårvården.

Läkaren tog mina uppgifter på stort allvar och menade att man inte behöver vara utbildad för att förstå det jag påtalade, det räcker med sunt förnuft. Hon skulle genast gå och prata med en av cheferna på avdelningen och hon skulle se till att samtlig personal får information om hur detta ska skötas. Det känns skönt att bli tagen på allvar!

Har också pratat med läkaren om hemgång i morgon så vi kör på det nu! Hoppas det flyter på och går bra.

Kram ♥️

13 kommentarer:

  1. Men herregud, jag är mållös. Vad är det som händer. Skönt att du verkar må ok i alla fall och förhoppningsvis får åka hem i morgon.//Kram Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mållös är jag med och ledsen 😢

      Radera
    2. Ja, vem skulle inte bli ledsen. Det är verkligen sorgligt.//Ullis

      Radera
  2. Det du berättar är upprörande! Inom alla områden! Bra att det är anmält. Är det Västerås sjukhus alltså!!!??
    Din kropp kämpade verkligen tappert.
    Om du behöver till sjukhus igen kräv att få åka till Uppsala och akademiska sjukhuset. Hoppas att du får komma hem snart Kram Annika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är Sala sjukhus som gjort både och.
      Kram

      Radera
    2. Ok. Förstår att du är ledsen och känner dig utlämnad. Detta är förfärligt. Kram ❤️💞

      Radera
  3. Man tror inte att det är sant! På ett sätt värre med den bristande hygienen. DET kan ju inte skyllas på ett misstag. Skrämmande det du får vara med om. Man blir mörkrädd! Må du nu få komma hem så fort som möjligt. Du behöver verkligen slippa sjukhusmiljön ett tag nu!
    Kram på dig 💜 💜 💜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu behöver jag komma HEM ❤️❤️❤️

      Radera
  4. usch vad inkompetenta de verkar vara där :-( en cancerpatient med nedsatt immunförsvar och de har ingen aning om hur man lägger om ett sår på ett bra sätt. Sterilt behöver det inte vara, men aseptiskt heter mellantinget, de tycks inte ens klara av att göra det på ett rent sätt. Och att överdosera morfin är inget att leka med, vilken tur att du fått morfin innan så att din kropp var härdad. Om man dödas av morfin så är mekanismen att det gör andningen slö tills man inte syresätts och sist andingsförlamning. Det är alltså inte hjärta eller hjärna som ger upp först, utan andning, så om om läkaren sa din andningsfrekvens kunde ha gått ner men du inte kan dö så förstår jag inte riktigt...man dör av att inte andas. Hoppas de själva gör en anmälan så att du inte behöver stöka med det. Jag blir så upprörd, för man ska inte behöva vara otrygg när man vårdas på sjukhus!! Hoppas du är hemma nu och att ASIH har mer kompetens. Njut av vårsolen om du kommer åt, kram Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukhuset ska göra en lex Maria och om nu dom inte gör det, gör jag det själv.
      Jag blir mörkrädd ibland när jag ser hur det funkar inom vården ibland. Värt sttckomms ihåg att den fungerar suveränt i många fall också. Men alla dessa misstag, till så mycket onödigt lidande 😢.
      Kram ❤️

      Radera
    2. jo, jag jobbar på ett sånt ställe att jag ibland tappar hakan helt över vilka skräckhistorier patienter vittnar om. Och jag undrar vad sjuksköterskorna lär sej i skolorna i Sverige? Ingalunda ska deras chef behöva förklara hur olika vårdåtgärder ska utföras...trist att du måste tampas med sånt här också när annars livet är jobbigt. Du har rätt i att det finns riktiga pärlor också och många duktiga - hoppas du får ha sådana omkring dej i fortsättningen! Kram
      H, ELisabet

      Radera
    3. ❤️❤️❤️

      Radera