fredag 18 december 2015

Vårdcentralen och svar från IVO

Idag var jag till familjeläkaren igen, för min hjärtklappning och yrsel. På vägen dit kände jag hur onödigt det var att åka dit igen. Jag har ju nyss varit där oxh läkaren kommer förmodligen säga samma sak den här gången. Även fast det är en annan läkare. Men jag åkte så klart dit ändå. Och det blev som jag trodde, typ samma svar idag igen. Nu ger jag upp. Hjärtat får väl banka och slå då, det verkar ju inte vara farligt iallafall. Läkaren tog blodtrycket, vilket låg bra: 110/70. Jag fick ta ett EKG igen och det såg bra ut den här gången med. Jag tog åter igen upp frågan med nödvändigheten att äta hjärtmedicin. Han förklarade så att jag förstog, att hjärtat tagit stryk av "infarkten" jag fick av cellgifterna och att det därför behöver stärkas med hjälp av medicinerna. Inte läge att sluta med dem alltså, men om hjärtklappningen fortsätter och blir värre kan det vara aktuellt att byta sort. Yrseln kan komma av hjärtklappningen.....återkom om det blir värre vart beskedet. Nä nu får det vara! Så länge hjärtat slår är det ju bra ;-)

Och Så IVO! Dom har beslutat att "avsluta utredningen med kritik". Det jag anmälde var att läkaren skickade mig på en slätröntgen när jag hade smärtor och var orolig för metastaser. I yttrandet till IVO skriver läkaren att han fann det sannolikt att smärtorna berodde på den kotkompression jag hade sen tidigare och det var det han ville bekräfta med röntgen, samt utesluta att smärtorna berodde på något annat. IVO riktade kritik mot detta och anser att han borde ha använt en annan typ av röntgen än den han gjorde. Det tyckte läkaren också så här i efterhand.

I anmälan tog jag också upp att han nonchalerade mig när jag åter sökte för smärtor, bland annat i höften. Läkaren skriver i sitt yttrande att han vid besöket fokuserade på min "psykiatriska status" och att han borde ha följt upp min smärtproblematik genom ett återbesök. Detta skriver även IVO, som riktar kritik mot att han bortsåg från smärtorna jag faktiskt sökte för och att han inte följde upp detta.

Ja, vad säger man? Det känns ju såklart bra att jag "fick rätt", men det känns som att han klarar sig alldeles för lätt undan. Jag hade kunnat få diagnosen 7 månader tidigare om han hade gjort sitt jobb ordentligt. Vad det hade kunnat innebära har jag ingen aning om, förutom att jag hade fått behandling flera månader tidigare. Diagnosen och prognosen från sjukvården hade varit densamma. Men möjligheterna för kroppen att läka hade sannolikt varit bättre om den kunnat starta den resan ett halvår tidigare. Såklart! Vart tumörerna satt och hur många dom var i januari 2015 är det ingen som vet och det får vi aldrig veta. Såklart blir det svårare gör kroppen att läka ju fler och större tumörerna är..... Men att säga hur det såg ut då och hur det har förändrst mina utsikter är omöjligt att säga, så att gå vidare med detta känns meningslöst. Gubbfan går klara sig med "kritik", jag orkar inte strida för mer än så här. Som det känns just nu, idag. Jag har till den 13:e januari på mig att yttra mig, kan ju ändra mig på vägen, man vet aldrig! ;-)

Nu är timmen sen och det är dags att sova. Jag har bara vid något enstaka tillfälke drömt om att jag är sjuk, men i natt som var gjorde jag det. Jag drömde att jag fick besked av en läkare, som hånflinande sa att jag fått 40! nya metastaser. Jag blev så arg att jag hoppade på honom och slog hans huvud i väggen! Jäklar vilken power det var i de smällarna kan jag lova ;-) Nä, hoppas drömma trevligare drömmar i natt :-)

God natt och sov gott❤️

2 kommentarer:

  1. Usch..bra att läkaren fick kritik. Har du anmält felbehandlingen till patientförsäkringen där man kan den ekonomisk värderad. En blindtarm som felbehandlades så den hann spricka gav en ersättning på 3800kr.

    SvaraRadera
  2. Ska som sagt kolla upp det där efter nyår Sofie. Anmäla kan jag ju och det ska jag. Tack för omtanken ❤️

    SvaraRadera