torsdag 20 augusti 2015

Ödets ironi

Idag hade jag kontakt med en person som jag "känt" i hela mitt liv. Efter våra konversationer slog det mig, att det är ödets ironi ibland.

 Jag hade tidigare en familjeläkare som jag var missnöjd med och skrev på FB och frågade om någon hade förslag på en bra läkare. Fick då ett förslag av den här kvinnan. Hon hade en läkare som hon tyckte om och som lyssnade och brydde sig. Jag listade mig hos honom. Har aldrig gillat honom. Tycker han är en arrogant skitstövel som sitter på höga hästar. Har länge tänkt att byta, men det har inte blivit av. I januari i år sökte jag hos honom för ont i höften och extrem trötthet som kommer och går. Han sa att det var inflammation i ett muskelfäste. "Rör på dig och gå ner i vikt". Jag talade om att jag var orolig för återfall i cancer och han skickade mig på slätröntgen av ländryggen för att stilla min oro. Då tänkte jag inte så mycket på det men i efterhand vet jag ju, och visste egentligen då med, att cancer inte syns på slätröntgen. Jag sökte sen igen under våren och sa att jag ville att han skulle göra en ordentlig utredning på varför jag har ont i kroppen, är trött och mår allmänt dåligt. "Inget man löser på en kvart" fick jag till svar och sen ifrågasatte han varför jag slutat äta Cipralex ( antidep). Jag fick lämna prover som visade nada och sen var det bra med det. Några månader senare får jag besked att jag har cancer! På de ställen där jag haft ont och som jag sökt hjälp för!

Jag har anmält läkaren till IVO, inspektionen för vård och omsorg. VLT skrev en artikel om detta härom dagen. Den person som rekomenderat mig läkaren tog med sig artikeln till honom idag och använde den som ett argument för att han skulle ta henne på allvar och göra de undersökningar som hon efterfrågade. Han lyssnade, tog henne på allvar och gör det han ska som läkare. Jag är jätteglad för hennes skull för hon är naturligtvis värd rätt hjälp, men visst är det väl lite ödets ironi i det hela?

Jag kan inte sluta fundera över om det blivi någon skillnad om han tagit mig på allvar i januari? Tänk om spridningen till levern hade kunnat förhindrats! På grund av att han ville spara in på dyra undersökningar, eller beroende av inkompetens, så får jag och de mina betala ett jäkligt högt pris! Det ska bli intressant att se vad IVO kommer fram till. Vad det än bli kommer det inte förändra MIN situation men andra kanske blir tagna mer på allvar och får rätt hjälp i tid! Idag var det ju en som fick det, så nånting gott har anmälan fört med sig :-)

Nu gott folk ska här sovas så jag orkar ligga och steka mig i solen i morgon 😊

3 kommentarer:

  1. Det var trist läsning, det gäller att träffa rätt läkare och att stå på sig alltså. Hoppas du får god vård nu.//Ullis

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på dig när jag läste artikeln i VLT. Det är för j....ligt att läkare ska ha sån makt över en och ens liv. Jag tycker alltid att det är svårt att stå på sig mot läkare för än idag litar jag på att de vet. Jag har ju hostat i antal år nu och i våras råkade jag på en läkare som skickade mig på skiktröntgen och vips såg de något. I brev skriver de att de inte tror att det är tumörer... kul brev och vad ska man tro. Nu har jag läkartid i nästa vecka så nu ska jag spotta upp mig och inte bara tro att de har rätt. Egentligen är det ju jag själv som vet hur jag mår och hur det känns.
    Tänker på dig och skickar styrkekramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja ge dig inte utan stå på dig! Det är så lätt att bara säga ja tack och amen när man sitter där hos "överheten". Om de inte "tror" att drt är en tumör måste degå vidare till de vet helt säkert. Ge dig inte med mindre än det . Kram ❤️

      Radera