fredag 7 augusti 2015

Hos onkologen idag

Ja det blev som jag trodde, inga direkta svar på behandling utan en planering för prover och undersökningar först. Jag ska göra en lungröntgen, helkropps magnetröntgen och leverbiopsi. Detta kommer att genomföras om en vecka eller mer och sen ska svaren inväntas. Det tar ca 10 dagar att få svar på leverbiopsin. Efter det kan läkaren göra en bedömning om vilken behandling jag ska ha men jag får vara med och bestämma!

När jag hade bröstcancer satte man in det tyngsta artelleriet av cellgifter man kunde för att få bort tumören och eventuell spridning.  Tydligen var det nån monstercell som överlevde och som har bidat sin tid i fem år. Nu när det kommit tillbaks så är sjukdomen kronisk. Det går med dagens behandlingar inte att helt få bort cancern utan behandlingen kommer att fokusera på att bromsa och minska, att jag ska leva så länge som möjligt och må så bra som möjligt under tiden. Den behandlingen kommer inte att vara lika ilsken som den förra, den bryter inte ner min kropp på samma sätt. Ev kommer jag få någon dos strålning i skelettet och sen beroende på tumörernas egenskaper kommer jag få medicinsk behandling, kan bli med antihormoner,  cellgifter i tablettform eller intravenöst. Behandlingen behöver inte innebära att jag tappar håret!!! Enligt onkologen kan denna behandling vara mycket effektiv fast den ger mindre biverkningar. Om det tunga artelleriet gifter behöver sättas in så gör man det, men det blir då för att få en snabb lindring när det blivi för jäkligt. Så har jag förstått det hela.

Det här med stamcellsforskningen som kan vara klar om 5-7 år trodde läkaren inget vidare på tyvärr. Hon sa att den stått och stampat på samma ställe i många år :-( Men det har kommit nya, effektiva bromsmediciner så jag hoppas att mina tumörmonster svarar bra på behandlingen, länge. Det som händer till slut är att cancercellerna blir immuna mot behandlingen men hur lång tid det tar kan man inte veta. Läkaren kan inte ge mig någon tid alls mellan tummen och pekfingret. När leverbiopsin är klar kan hon uttala sig lite närmare om prognos utifrån vilka behandlingsmöjligheter som finns att tillgå. Fördel är om tumörerna är hormonkänsliga och om de är HER-2 positiva för då finns det mer behandlingsalternativ.

Även om jag inte fick några direkta svar idag så känns det något lättare av nån anledning. Tror att läkaren lyckades ingjuta lite hopp om effektiv behandling som iallafall ger mig mer tid.

Ja nu går vi igen i väntans tider, först på tider för diverse undersökningar och sedan ytterligare väntan på svaren. Väntan är svår att  härda ut, jag vill ju ha svar helst igår.

Kramar till er alla fina 💕💕💕

15 kommentarer:

  1. Har inga kloka eller bra kommentarer men vill ändå skicka många varma styrkekramar. ♡ //Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabet, det behöver inte vara några kloka ord, det betyder så mycket att ni bara säger hej :-)

      Radera
  2. Har inga kloka eller bra kommentarer men vill ändå skicka många varma styrkekramar. ♡ //Elisabet

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Ser nu att det jag tidigare skrev skickades två gånger. Det var inte meningen. Förstod inte att det skickades första gången ☺.
    Kram // Elisabet

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig & finns här. Bra att du känner dig lättad efter idag. Kram finaste 💞 från Carmen

    SvaraRadera
  5. eva hallberg08 augusti, 2015

    Carina, jag vill bara säga hej och att jag tänker på dig. Livet är verkligen som en berg och dalbana med sina upp- och nedgångar. Det är dock ingen rim och reson i vissa gångar, kan jag tycka. Hoppas att du får ta dina prover snart och att väntan inte blir för lång. Varma kramar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva. Ja berg- och dalbana kan man lugnt säga. / kram

      Radera
  6. Tänker på dig och din familj! Verkar dock som du fått en bra onkolog.

    Styrkekramar Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta. Ja hon är bra. Hade henne förra vändan oxå. Hon är överläkare och bedriver någon forskning också. Har stort förtroende för henne. / Kram

      Radera
  7. Fått höra om vad som drabbat dig och har nu hittat in på din blogg. Du var en kämpe förra gången och du kommer säkert ge järnet den här gången också! Tänker på dig, varm kram, Karin

    SvaraRadera
  8. Tack Karin (elsas mamma??)

    SvaraRadera