fredag 6 oktober 2017

Rosa bandet och dagsformen

Nu är det oktober och rosa bandets månad. Jag har tidigare sponsrat rosa bandet genom att köpa både band och annat, men jag har slutat med det. Märkligt kan man tycka, eftersom jag själv är drabbad av cancer, men jag har ärligt talat blivit skeptisk till detta Jippo.

Man säljer produkter som innehåller både socker och annat som är cancerframkallande, och låter en del av kostnaderna för produkten gå till cancerfonden. För mig blir det på något sätt helt fel i huvet. Ska jag köpa sockerstinna produkter för att sponsra cancerfonden när jag vet att socker bidrar till att vi får cancer och göder cancerceller? Och ska jag sponsra cancerfonden som ger kostråd, som går stick i stäv mot vad jag är övertygad om är bra vid cancer? Nej, för mig blir det helt befängt faktiskt. Jag känner mig provocerad av detta jippo. För det är just vad det är.....

Det är naturligtvis inte så att jag inte vill gynna och bidra till cancerforskningen, men jag tänker att det finns andra sätt och andra organisationer. Jag skulle mycket hellre vilja stödja en organisation som är öppen även för alternativa behandlingsmetoder. Cancerfonden drar in enorma pengar varje år men vart går pengarna egentligen?

Det finns teorier om att läkemedelsbolagen inte är intresserade av att hitta botemedel till cancer då det finns så enormt mycket pengar att hämta inom läkemedelsbranschen. Det finns en hel uppsjö berättelser som gör gällande att det förekommer mörkläggning, motarbetning, mutor, hot och till och med mord, för att förhindra att alternativa metoder och preparat ska bli erkända som botemedel till sjukdomar i allmänhet och cancer i synnerhet, då det inte går att söka patent på naturpreparat och därmed finns det inga pengar att hämta. Jag tror att det ligger mycket i detta. Jag blir allt mer övertygad ju mer jag läser om detta. Och läkemedelsföretagen är i allra högsta grad inblandade i cancerfonden. De var till och med delaktiga i att grunda cancerfonden. Läkemedelsföretagen är med och styr över fonden, vilken information de ger ut, vad de forskar på, vad de väljer att lägga alla pengar på. Det får det att smaka illa i min mun och jag vill definitivt inte vara med och bidra till detta.

Ett annat fenomen nu i oktober är att det florerar massvis med kedjebrev på Facebook, som uppmanar folk till att sätta hjärtan på sin status, eller att man ska skriva olika saker på sin status för att visa att man bryr sig, att man ska tänka på de som är sjuka i cancer osv.....jag blir överöst av uppmaningar från folk som markerar alla i sin kontaktlista och skickar dessa kedjebrev. Jag är så trött på dem så jag kräks. Jag förstår att folk menar väl, men vad i hela fridens namn blir annorlunda för att jag sätter ett hjärta på min facebooksida? Eller om jag klistrar in ett meddelande på min sida, vilket är en kopierad text som är ändrad och felaktigt skriven, och som ska visa att jag bryr mig om de som på något sätt är drabbade av cancer. Det förändrar inte ett dugg och jag har så svårt att tro att någon som har cancer känner min sympati och stöd genom att jag gör detta. Jag gör det då inte. Jag skulle mycket, mycket hellre vilja att någon som bryr sig och vill visa sin sympati, skickar ett meddelande personligen till mig, skickar ett sms, slår en signal eller något annat som är personligt till mig, och inte bara i oktober utan när som helst. Varför gör man detta till ett jippo? Skicka ett sms till någon som är sjuk för att du bryr dig och vill visa omtanke, inte för att du uppmanas att göra det på Facebook. Det förlorar värde, i alla fall gör det det för mig!

Vi är alla olika och alla gör som de vill, naturligtvis. Men jag måste säga att jag inte känner mig ett dugg stöttad eller brydd om genom detta. Men det är jag det.

Idag har jag mått riktigt bra! Jag har haft ork och energi att hålla på i trädgården i flera timmar. Jag har fått gjort allt jag hade tänkte och behövde göra. Städat ur växthuset, planterat om örter, städat bland mina krukor osv......känns riktigt, riktigt bra. Vilade sen en stund på soffan och lagade sen mat. Gjorde en rätt som jag såg på tv4 morgon här om dagen och det blev såååå gott. Lägger ut receptet, för det är väl värt att testa!

Det känns på orken och energin att jag är på väg att bli "återställd". Är fortfarande trött och hade lite ont i kroppen nu i kväll, men det är biverkningar från cyton, och det får jag räkna med. Får nog vara glad så länge det inte är värre än vad det är. Ska försöka komma igång med promenader nu så att jag får upp flåset lite, vilket verkligen behövs.

I kväll är jag helt solokvists! Eller det har jag varit hela dan. Emelie åkte till skolan i morse och gick sen med en kompis hem och de är några stycken som ska sova över. Jocke är i Rättvik med jobbet. Gör kontroller på Rättviks marknad.....Det har faktiskt varit riktigt skönt att vara helt själv så länge. Det är inte så ofta det händer. Har inte träffat en enda människa idag :-) Bara jag och mina katter!

Nu är det idol och fredagsmys. Myser med ett äpple och behandlar mig med frekvensvågor :-)

Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till 100%, även jag har reagerat på allt socker som säljs till förmån för Rosa Bandet - Geisha, bröstbakelser, kakor med mera. Du om någon har rätt att reagera kraftfullt!

    Här har också varit trädgårdsarbete, inte odlingar men lövkrattning. Jag tillhör de konstiga människor som älskar att kratta löv och att skotta snö...

    SvaraRadera
  2. Ja det är nog ovanligt att gilla det. Har tyvärr ont i lederna så jag klarar inte av den typen av rörelser så mycket, annars är det ju bra träning 😊

    SvaraRadera
  3. Nu är du på "banan" igen, härligt att höra! Ta det lugnt ibland bara. Trevlig helg! Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då Annika, det gör jag :-) Trevlug helg till dig med, kram

      Radera