lördag 14 oktober 2017

Abstinens

Jag har ju den senaste tiden haft ont i kroppen som vid influensa och funderat över om det beror på cellgifterna eller morfinet. Nu är jag säker på att det handlar om morfinet.
Jag har ju helt slutat med långtidsverkande och tar vid behovs medicin morgon och kväll. Igår tänkte jag att jag skulle hoppa över den på kvällen för att se vad som hände. Fy fan säger jag bara. Det var ingen rolig kväll och en ännu mindre rolig natt :-(. Värk i kroppen, frossa och en känsla av att vara nedfrusen inuti, ont i magen och en allmän oro i hela kroppen. Har vaknat massor med gånger under natten och övervägde flera gånger att gå upp och ta en tablett. När jag vaknade i morse var det det första jag gjorde och efter ca 45 min infann sig lugnet. Googlade på abstinens av morfin och de stämmer in precis, så det råder ingen tvekan. Jag blir förtvivlad, rädd och frustrerad! Jag förstår nu så väl varför människor hamnar i ett morfinmissbruk när de blivit insatta på den här skiten. Ja, jag vet så väl att det kan vara absolut nödvändigt att ta morfin när man har smärta, att smärta i sig är skadligt för kroppen och så vidare. Så jag säger absolut inget om det. Men morfin är fruktansvärt beroendeframkallande. Jag tycker inte att jag har ätit det så värst länge och inte jättedoser, och ändå SKRIKER kroppen efter det nu. Inte mentalt alls, bara fysiskt och det är nog så jävligt. I dag ska vi till Stockholm och Wallmans och det finns inte en chans att jag klarar av det utan att ta tabletter. Utan tabletterna vill jag bara ligga i under en tjock filt i soffan och vara ifred. Jag ska ta den striden, men inte idag. Undrar hur lång tid det tar innan abstinensen går över? Räcker det med två tre dagar så är det värt att ligga i fosterställning och rida ut stormen. Men det kanske vore bättre att trappa ner mer långsamt, jag vet inte.

Jag har hela tiden varit starkt emot att ta mediciner i allmänhet och morfin i synnerhet. Men jag har läst och sjukvården har sagt, att när man tar morfin i proportion till den smärta man har, så blir man inte beroende. Det stämmer kanske, rent mentalt? Men det stämmer då inte rent fysiskt! Kroppen har vant sig redan och reaktionerna från centrala nervsystemet är hemska.

Ja,  jag får gilla läget idag i alla fall. Nu ska jag se vad som finns i garderoben och prova lite kläder till i kväll. Frågan är om man törs ta ett glas vin? Har inte druckit vin på månader..... ja, vi får se hur det blir. Recension av dagens upplevelser och bravader kommer sen.

Ha en bra dag och njut av solen!

2 kommentarer:

  1. Morfin och alkohol ska inte kombineras. Morfin bör trappas ned långsamt för att man inte ska få abstinensbesvär. Sjukvården hjälper dig med det.

    SvaraRadera
  2. Jag ska prata med min läkare om det på tisdag. Det här går inte iallafall, mår alldeles för dåligt.....

    SvaraRadera