torsdag 5 oktober 2017

Besök och kanelbullar



Idag bakade jag ett alternativ till kanelbullar.. Jag gjorde två olika sorter. Förutom det här receptet ovan, gjorde jag ett recept utan cashewnötter och hade istället i 3 dl havregryn. Hade också i vaniljpulver och kardemumma i dessa och de blev mycket goda! Toppa med riven kokos ska det stå längst ner :-)
Jättegoda, som sagt men söta! Mycket kolhydrater i dadlar men man äter ju inte så många och ofta....

Det andra receptet, som jag tyckte bäst om är detta:

Kanelbullar
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
En nypa flingsalt
1 msk kardemumma
½ tsk vaniljpulver
En dutt kanel
Ett rågat dl mått med dadlar
4 tsk vatten
Rosta havregrynen och kokos i ugnen lätt. De ska bara ta lite, lite färg. Kärna ur och lägg dadlarna i vatten och mixa havren och kokos plus resterande torra ingredienser till ett fint mjöl.

Lägg sedan i dadlarna plus vatten och mixa till en deg som går ihop men är lite kladdig. Kavla ut till en rektangel mellan två bakplåtspapper. 
Fyllning
1 dl mandlar
1 rågad dl dadlar
3 tsk kanel
Lite kardemumma
Vaniljpulver
Salt
4 tsk - ½ dl vatten
1 msk kokosolja
Kör mandeln och det torra till ett grovt mjöl. Tillsätt resten och mixa till en smet. Bred ut på bulldegen och rulla ihop. Ställ rullen kallt en stund så att de4t blir lättare att skära i bitar. Strö över kokosflingor. 

På eftermiddagen fick jag besök av Louise-Marie och Cleas. Dom hade med sig diverse blom- och grönsaksfrö att så nästa vår, egenodlade rödbetor, morötter och lök. Så nu ska jag juica! Kan inte bli nyttigare än så 😂. Fick även en rådjursstek! Mums! Det ska bli smarrigt att tillaga! Tusen tack för allt ❤️. 

Har varit ganska trött idag och har influensaont i kroppen. Det får gärna gå över nu! Men jag är ändå betydligt piggare än jag varit och så länge det går åt rätt håll är jag glad. De ringde från AH-teamet för att stämma av hur jag mår och vi kunde konstatera att de inte behövs just nu. Vi ska stämma av per telefon en gång i veckan en tid så får vi se hur det ska se ut längre fram.

I kväll var det fullmåne som lyste upp ordentligt ute! Härligt! Här i skogen blir det verkligen svart på kvällarna så månen blev nästan magisk!

Önskar er en god natt 🌺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar