fredag 6 oktober 2017

Kyckling och rostade grönsaker

I dag lagade jag något riktigt gott. Lade kycklingfile i en långpanna. Skar paprika, rödlök, vitlök och potatis i mindre bitar och la runt kycklingen. Hade på olivolja, salt, peppar och hackad rosmarin och masserade in det i kycklingen och grönsakerna. Jag anger inga mått för jag vet inte exakt hur mycket jag använde och jag tänker att det är en smaksak ändå :-)

Kycklingen och grönsakerna körde jag i ugnen på 220 grader i ca 20 min. Rörde om och körde ytterligare i 10 min med ugnen på grillfunktion.

Till detta gjorde jag picklad rödlök.
En stor rödlök strimlades. La den i 1 dl ättika, 2 dl steviasocker, 3 dl vatten, en kruka persilja, salt och peppar. Lät detta stå i kylen medan maten i ugnen blev klar.

Gjorde även en kall sås på
2 dl majonnäs, zest från en citron, 1 krm cayennepeppar och 2 rivna vitlöksklyftor. Blanda och låt stå i kylen.

Det blev riktigt gott! Den picklade löken och majonnäsen "gifte sig" verkligen och var suveränt gott till kycklingen och grönsakerna.

Jag gjorde så som jag har beskrivit här, men originalreceptet finns på www.köket.se och sök på Sandra Mastio och nyhetsmorgon så hittar ni det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar