fredag 29 december 2017

Buktappning

Kände igår morse att jag hade blivit ännu större över magen och bestämde mig för att ringa onkologen. Bad vänligen om att dom skulle prata ned läkaren om att jag skulle slippa att komma in för bedömning, då jag gjort detta så många gånger och känner själv att tömning behövs. Läkarna brukar dessutom undra vad jag gör där, då det är min känsla som avgör tappning eller ej. Efter en stund ringde sköterskan tillbaks och meddelade att jag fick komma som idag kl 8, via labb för provtagning. Skönt att få det gjort inför helgen, dels för att det börjar bli jobbigt att äta, dricka och jag blir flåsig så fort jag rör mig. Känner också att jag börjar svälla även i övriga kroppen. Ytterligare en anledning att det är bra att tömma i dag är att jag ska på röntgen på tisdag och då är det ju bra om det är så lite vätska som möjligt. Bilderna blir sämre ju mer vätska jag har så att tömma idag, känns bra! De ska ju även granska njuren lite närmare på tisdag så det känns angeläget att det blir bra bilder.

Jag var på avdelningen kl 7:45. Fick en säng direkt, i en fyrbäddssal ( ja, dom finns kvar 😳) men det kändes ok. Var riktigt mysigt att krypa ner i sängen, tyst och mörk på rummet. Hur vridet är inte det, att tycka det är mysigt 😂. Fick tid för tappning kl 10, så premedicineringen har startat! Ska till kvinnokliniken idag kl 13, så jag hoppas jag inte är helt utslagen. Blir till att gå ner till kvinnokliniken med kateter och morfinrus, men så får det bli. Ska ju bara prata med läkaren och hoppas jag är någotlunda med i knoppen.

Har mailat fram och tillbaks med norske läkaren och enligt honom är det ur hormonsynpunkt ingen fara att operera bort äggstockarna. Eftersom jag är i menopaus producerar de inte längre progesteron och östrogen, däremot testosteron. Om jag förstår det hela rätt är testosteronet mest ett ”måbra” hormon och det går att få utskrivet. Kruxet är väl doseringen, så att jag inte får basröst och skäggväxt😂. DET klarar jag mig utan. Det ska bli intressant att höra vad läkaren säger om detta idag. Det, och övriga konsekvenser av en ev operation. Jag känner mig dock inte lika angelägen om operation nu, utifrån att äggstockarna inte producerar östrogen. Men om det finns en chans i rymden att en operation kan få bort bukvätskan, ja då är det värt mycket! Min egen teori och förhoppning är dock att det är förträngningen i urinledaren som spökar. Det skulle underlätta SÅ mycket.

Nu ska jag gå in i dimman en stund. Vi hörs! ❤️

6 kommentarer:

  1. Håller alla tummar jag har för dig idag. Hoppas och tror att allt går bra.//Ullis

    SvaraRadera
  2. Nu är sticket gjort precis och det gick bra. Tog lite tid, krävdes två stick men det kändes ändå ok. Har nog blivit lite härdad 😊. Nu återstår några timmars tömning.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att det är gjort. Nu återstår ett bra möte med gynläkaren.

      Radera
  3. Hoppas allt går bra vännen.
    Vill önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR och hoppas av hela mitt hjärta att det går åt rätt håll för dig.
    Stor kram
    /Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kia! Önskar dig ett Gott Nytt år ❤️

      Radera
  4. Hoppas att allt går bra. Du är en riktig kämpe! Kram Annika

    SvaraRadera