torsdag 13 juli 2017

Knäckebröd

Ett supergott knäckebröd bakade jag idag! Receptet kommer från Isabel som finns på instagram _healthy_food_lover_

2 dl bovetemjöl
2 dl durramjöl
1 dl sesamfrön
2 msk psylliumfrlskal eller 1 msk fiberhusk
1/2-1 tsk salt
1-2 tsk torkad rosmarin eller annan brödkrydda
2 dl vatten

Blanda alla ingredienser väl och låt vila i kylen 1-2 timmar så att degen blir kall. Den bli lättare att kavla då.
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram degen och dela den i två delar och baka en del i taget medan den andra delen är i kylen.
Dela den framtagna degen i 6 bitar. Kavla ut runda bitar tunt med kavel på en kökshandduk mjölad med bovete. Jag tryckte ut hål i mitten och den degen gräddade jag som småkex.
Stek brödet i torr panna på medelvärme, vänd ofta. Jag stekte det tills brödet började få färg. Lägg brödskivorna på ugnsgaller och grädda i mitten av ugnen tills brödet är torrt, ca 15-20 min. (I orginalreceptet står det 2-4 min men det är nog felskrivet för då är brödet jättesjuka)  Jag vände på brödet i ugnen flera gånger och tog ut det när brödet började bli brunt. Jag vill ha brödet så knaprigt som möjligt men inte för mörkt. Låt svalna på galler eller på handduk. Gör sen likadant med den andra deghalvan.

De små bitarna som blir av muttenhålen i brödet blev perfekta att ha som små kex.

Jag tänker att man kan smaksätta brödet på många olika sätt. Med rosmarin, brödkryddor, anis, kanel, havssalt.....bara fantasin som sätter gränser! Lycka till 😊



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar