torsdag 16 december 2010

Så ont i lederna :-(

Jag har haft psoriasis artrit i flera år och har haft jobbigt i varierande grad i perioder men det som händer med kroppen nu har jag aldrig varit med om tidigare. Både huden och lederna slår bakut och jag gräver snart ner mig nånstans. Jag har ont från axlarna och ner till fotlederna. Värst är det i knän, höfter, ländrygg, skuldror, axlar och nacke. Handlederna och fingrarna kommer strax efter och har snart kommit i kapp.
Flera nätter i rad har jag vaknat flera gånger av att jag får ont i kroppen när jag legat i samma ställning en längre stund. De senaste dagarna har värken i lederna blivit värre och jag har blivit jättestel i hela kroppen. I natt vaknade jag 01:30 och har sen inte sovit en blund. Jag klarar av att ligga ca 15 minuter i samma ställning så jag har farit som en propeller i sängen i natt. Halv fem började det krypa i benen också så då gav jag upp. Jag gick upp och duschade, kokade kaffe och tittade på tv. Åkte med Jocke in till stan och var på strålbehandlingen 40 minuter innan dom öppnade. Som tur var startade dom tidigare och strax efter kl 8 var jag klar och åkte hem. Men sova går inte nu heller.....kan inte ligga ner :-(

Undrar om det här är kroppens reaktioner på allt den varit utsatt för med cellgifter, operation och allt vad det inneburit? Undrar om det är ett "skov" nu och sen går det tillbaks till "normalläge", eller är det här en ny fas? Man får svära ibland och nu är en sån gång: FAN, FAN, FAN....jag vill inte det här, orkar inte. Jag vill komma tillbaks, orka röra mig, promenera, vara pigg och glad, orka hålla på och pyssla och plocka hemma, göra saker med familjen, med Emelie. Senaste veckorna har gått åt samma och fel håll för det tyvärr då det bara blir värre och värre. Det finns biologiska läkemedel som man får injicerat och som hjälper mot både utslag och ledvärk och mitt hopp står till att jag kan få det. Medlen kan ge en del allvarliga biverkningar, är förstås svindyrt och skrivs ut restriktivt har jag förstått, men jag hoppas iallafall att jag "kvalar in" för att få det.

4 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt du har det nu, på mig har det gått upp och ner som en berg och dalbana men just nu är det uppe och jag hoppas du snart kommer "upp" igen...

    Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får hjälp att bli av med dina besvär det tar så mycket X:a energi. Energi som man inte har :-(
    Just nu drar snöstormen in över Skåne och Österlen, börjar att fundera på hur jag ska ta mig de 7 milen till Lund imorgon-bitti.

    SvaraRadera
  3. Aj, aj! Ja om det inte blir bättre hoppas jag att du kvalar in. Sköt om dig! Här kommer lite styrkekramar

    SvaraRadera
  4. besök gärna denna nya sajt som är till gagn för många sjuka.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-forstor-tarmluddet.html

    SvaraRadera