torsdag 9 december 2010

Inritning

I går var jag till strålbehandlingen för inritning. Jag fick ligga i "maskinen" och dom tog bilder både utanpå och innanför och kom sen fram till hur strålarna ska gå, vilket ritades in på kroppen. Fick träffa en läkare och sjuksköterska efteråt och fick information om biverkningar och "förhållningsorder" under behandlingstiden. Biverkningar är framför allt trötthet och att huden på området som strålas kan bli rött och irriterat. I övrigt var det inga konstigheter. Dom har ett drop-in system på förmiddagar och eftermiddagar så det är bara att åka dit när man själv vill inom ramen för dessa tider.

När jag satt i väntrummet i går så läste jag om att man skiljer på slumpmässig, ärftlig och genetisk cancer. När jag pratat med min läkare tidigare har vi kunnat utesluta ärftlig cancer eftersom att jag är den första i släkten som fått bröstcancer. Äggstockscancer går under samma vad gäller ärftlighet men det är det heller ingen som haft. Jag har därför utgått i från att jag har en slumpmässig cancer men det finns alltså ytterligare en aspekt med genetisk cancer. Läkaren hade svårt att förklara skillnaden för mig mellan ärftlig och genetisk jag förstog det så att man kan bära på genetiska anlag som gör att man har större benägenhet att bilda cancer, utan att det för den skull är ärftlig.......hmm....låter ju som samma sak, men hur som helst har vi haft en hel del cancer i släkten så jag ska göra ett släktträd och lämna in det för bedömning om den risken finns. Det är säkert inte så men det är ändå skönt att veta det i såfall.

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas att din strålningsperiod blir lättsam och utan jobbigheter.

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa, det hoppas jag med. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte heller vad som är skillnaden på ärftlig och genetisk cancer, förvirrad.
    Lycka till med strålningen! Kan trösta dig med att det är mycket bättre en cellgifterna.
    Trevlig kväll, kram.

    SvaraRadera
  4. Hej!! Då är vi TVÅ som är "ÅRETS LUCIOR" - Stråla-r/-s längra än alla andra Lucior,jag påbörjar liksom du min strålning på måndag. Fick min diagnos maj 2010 sen OP och cellgifter. Har en blogg där jag skriver av mig det negativa: http://eroskampmotthanatosimittbrst.blogspot.com/ hälsningar Carin Lökken från ett vintrigt österlen, Skåne.

    SvaraRadera