onsdag 8 december 2010

För ett halvår sedan

Nu är det ett halvår sedan jag och Jocke slutade röka :-)  Det är helt ofattbart att vi klarade det till slut och till och med utan hjälpmedel. Ja, Jocke hade plåster ett par veckor och jag åt Champix ungefär lika länge. Jag blev så illamående av dem när jag började med cellgifterna så jag var tvungen att sluta. Det känns så skönt att vara rökfri, på flera sätt. Suget kryper på mig ibland men det är inte värre än att jag kan skjuta det åt sidan. Jag har varit rökare i trettio år och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har försöka sluta. Jag har provat så gott som alla hjälpmedel som finns......Nu, när jag fick en cancerdiagnos lyckades jag utan större svårigheter. Tidigare när jag har försökt sluta har jag alltid ramlat tillbaks då jag övertalat mig själv att jag bara ska ta en enda cigarett till, sen så ska jag sluta för gott. Eller så har det hänt nåt som gjort mig arg, ledsen eller upprörd och så har jag använt det som en ursäkt. Det behövdes inte mycket för att hitta orsaker till att börja igen. Men så blev det inte den här gången och jag vet inte vad som skulle kunna få mig att röka igen! Det finns inte på kartan och det är SÅÅÅÅÅÅÅ underbart skönt.

8 kommentarer:

  1. Visst är det underbart, var också rökare i över 30 år och slutade för 2 år sedan, det bästa jag gjort någonsin, det är enkelt att sluta när man väl bestämt sig, alla dom gångerna man slutat för att andra tjatar, nä, det funkar inte.
    GRATTIS till att ni lyckades!

    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  2. Grattis grattis ! Otrolig prestation faktisk !
    Jag slutade röka för ca 10 år sedan- var mest en partyrökare.
    Måste erkänna att jag faktisk nu ett par gånger har rökt lite på party - är ju helt crazy o galet- hade aldrig trott det för ett år sedan. Men det er bara några stycken, kan hände en gång varje 4e månad- så jag har tillåtet mig själv det. Vad en människa kan göra dumma o konstiga saker. Otrolig.

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig på flera olika sätt, min vän. Själv är jag också lycklig över att det är 7 veckor sedan jag nu rökte, efter 35 års rökande! Blev också dålig av tabletterna, så jag slutade med dom och hade plåster 5 veckor. Jag kan ta en liten portionssnus om jag blir riktigt sugen när jag tagit ett glas rött eller så. Men det tänker jag unna mig, bättre det än ca 15 cigg minst per dag! Heja oss!!!
    Stor kram från Kia

    SvaraRadera
  4. Heja.Heja.Carina!!! Duktiga du!!!
    Stor Kram Anette som-också-slutat-röka-med-hjälp-av-plåster....

    SvaraRadera
  5. Grattis! Ickerökare är bra att va. Hoppas att din man också klarar att hålla upp så att ni båda luktar gott i fortsättningen.

    SvaraRadera
  6. Ja, vi är så duktigt alla vi som slutat och alla vi som inte röker :-) Vi får bättre hälsa, spar pengar och luktar godare :-) Bara vinster!!!

    SvaraRadera
  7. Jättebra kämpat. Grattis till er båda. Det är först efter att man slutat röka som man upptäcker hur äckligt det egentligen är och hur gott allt annat smakar.
    Kram

    SvaraRadera
  8. kanonbra! Men du, en av orsakerna till att du itne går ner i vikt är naturligtvis att du slutat röka. Jag tror också att vattensamlandet har med rökslutet att göra - mer kolhydratrik mat samlar mer vatten.

    SvaraRadera