onsdag 19 oktober 2016

Läkartid

Vaknade i morse och mådde pyton och hade sååå ont i ryggen. Kollade vågen och det går konstant uppåt. Är väl bara att inde att det är dags att ringa och boka en tid för tappning. Hade svårt att vara upprätt över huvudtaget idag. Tog extra morfin och då gick det lite bättre. Blir så dåsig bara 😩. Medan jag låg i soffan och funderade på om jag skulle ringa om en tid för tappning, ringde min kontaktsjuksköterska från onkologen. Hon ringde på uppdrag av läkaren och undrade hur jag mår och om jag vill ha en besökstid. Hon hade en ledig tid redan i morgon, så jag tog den. Då får vi prata om hur vi ska gå vidare och hon kan även bedöma om jag behöver tappas på bukvätska.

Jag tog upp med sköterskan om mailkontakten jag haft med 1177 och hon kunde bara beklaga. Hon hänvisade mig till sköterskornas telefontider istället och sa att det alltid går att få daglig kontakt där! Det känns skönt, och jag frågar mig själv varför jag inte vänt mig direkt dit???? Jag har haft nån föreställning om att mail var snabbast och enklast, men nu vet jag 😊

Frågan om cytostatika kommer att komma i morgon och jag måste fatta ett beslut. Jag kan inte fortsätta må så här, det är så långt ifrån livskvalitet som det kan bli.

Ena sidan av mig tänker att cytostatika är nödvändigt nu under en period, för att bromsa tillväxten i buken och vätskebildningen. Jag tänker att jag kan boosta kroppen allt vad jag kan genom att göra allt det jag tidigare gjort, och förhoppningsvis hjälper det kroppen att inte kracha fullständigt.  

Den andra sidan av mig skriker rakt ut: NEJ, inte cyto! Det förgör hela kroppen, alla system, ökar risken för alla inre organ, krymper hjärnan, ökar risken för mer spridning. Jag kommer få ont i kroppen, bli trött och orkeslös, tappa håret, bli grinig, sur och tvär, ha ångest över vad jag utsätter kroppen för.....FAN, rent ut sagt! Men det är nog så, att jag har inte den orken som krävs för att lägga in en högre växel nu, för att verkligen mosa på allt som går med alternativa medel nu. Jag har inte kraften, saknar energin.....

Vem sa att livet var enkelt? Varför finns det inte en manual med instruktioner för hur man ska gå till väga, gärna med medföljande konsekvensbeskrivning också!

Ha de gott ❤️


6 kommentarer:

  1. Det var väl bra att du fått en tid i morgon. Själv har jag varit hos min behandlande onkologläkare idag, var på röntgen förra veckan. Positiva besked så här långt, ännu inga metastaser synliga. Har fått cytostatika sedan strax före jul 2015. Metastaserna mellan lungorna försvann nästan direkt och jag har mått bra hela tiden. Palliativ behandling innebär lägre dos och därmed mindre biverkningar. Visst har jag tappat håret och kanske har min hjärna krympt men jag har mått bra hela tiden och det är jag glad för. Jag tackar dom högra makterna för cytostatika, sen kommer ju inte det här att hålla hur länge som helst det vet jag. Jag är glad för varje dag jag lever och mår bra. Hoppas du får bra hjälp vilken väg du än väljer.//Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jätte skönt att du mår så bra Ullis. Grattis till positivt besked hos läkaren. Jag hoppas det fortsätter så lääääänge ❤️
      Kram

      Radera
  2. All kraft till dig😍kram sofie

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för dig i dag Carina.

    SvaraRadera