tisdag 9 februari 2016

Lite av varje

Har inte skrivit nu på några dagar, har varit så extremt trött. Jag har satt mig vid datorn med ambitionen att skriva men har gett upp då inspirationen varit helt bortblåst. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; jag fattar inte varför jag är sååååå trött! Är det mineraler och vitaminer som krockar i kroppen på något sätt eller är det helt enkelt min sjukdom som påverkar? Det är ju tydligen så att cancerceller producerar något ämne som inte är bra för kroppen. Kanske är det som påverkar mig.....eller så är det att levern inte orkar sköta sitt jobb? Fast jag är ju ganska snäll mot min lever nu för tiden. Det är mest grönsaker och kosttillskott den får bryta ner, men det kräver väl sitt det med förstås.

För att gnälla lite mer så har jag återigen ont i kroppen, fast den här gången på ett annat sätt. Jag har ont i ljumskarna och på baksidan av knäna! Jo man kan ha ont på baksidan av knäna, jag lovar. Och faktum är att man har större lymfkärl, eller lymfknutor där. Och för ett tag sen när jag fick lymfmassage av först Jocke och sen mig själv så fick jag jätte ont där! Jag tog upp detta med en näringsterapeut och han sa att det tyder på att systemet är belastat. Lymfsystemet är kroppens avloppssystem och det kan bli stopp där och det är förmodligen det jag har nu med. Lymfsystemet klarar inte av att göra sig av med skräpet och det överbelastar njurar och lever och det gör kroppen trött och energilös. Det låter ju ganska logiskt. Frågan är hur man får igång systemet då? Lymfsystemet aktiveras genom att man rör på sig. Kanske är det så att jag behöver röra mig mer än andra utifrån att jag är sjuk och organen är påverkade av sjukdomen, men om det har ett samband så rör jag mig ju definitivt för lite. Och jag får väl erkänna att jag har rört på mig alldeles för lite de senaste dagarna. Det har liksom blivit moment 22. Kroppen och knoppen är trötta och det är skönare att ligga på soffan. Det gör kroppen och knoppen ännu tröttare och det blir allt svårare att komma till skott och gå ut. Och i dag kunde jag skylla på att det regnade också! Nä, fy skäms, ska ta mig i kragen, i morgon!

Jag har ju gått ner en del i vikt sen jag började med den här kosten. Vågen visade minus 23 kg den här veckan. Jag gör ju inte det här för vikten, men det är klart att det är en bonus. Jag har försökt gå ner i vikt i flera år men motivationen har inte varit tillräcklig tidigare. Men nu är motivationen att överleva och det gör det ju så klart lättare för mig att hålla kosten. Men, det jag skulle säga med det är att det också innebär att det frisätts en massa gifter i kroppen, enligt näringsexperten jag pratat med. Han förklarar det med att när kroppen tillförs gifter som lever och njurar inte klara av att rensa bort, lagras de i fettcellerna. När man sedan går ner mycket och snabbt i vikt, frigörs gifterna i kroppen och belastar systemen igen. Ja, det låter också logiskt. Så det kanske också är en anledning till att jag inte mår bra, att kroppen är så trött.

Jag har de senaste dagarna fått ont i lederna igen. Det har jag haft i många år men sen jag började med den här kosten har jag faktiskt inte känt av det så mycket, eller inte alls faktiskt. Men nu har det kommit tillbaks och jag vet inte varför. Det tyder ju på inflammation i kroppen och jag tycker ju att jag gör allt som jag ska för att inte få inflammationer. Massor med grönsaker, gurkmeja och ingefära. Och allt annat jag stoppar i mig som ska vara nyttigt och motverka inflammationer. Så jag förstår inte varför det ploppar upp nu. Kanske har att göra med tröttheten och kroppens oförmåga att städa undan skräp? Har också fått nåt i ryggen, eller i högra skuldran. Som en låsning i muskeln, som nackspärr fast längre ner. Det gör ont när jag rör på huvet så det sitter ihop med nacken.....suck. Kanske ska prova att göra ett omslag av gurkmeja och ingefära och lägga på där det gör ont! Frågan är hur jag får det att sitta kvar där....Får klura på det.

Jag har sedan många år tillbaks haft psoriasis, ganska svår sådan. Jag har genom åren testat det mesta, men har inte blivit mer än tillfälligt hjälpt av salvor. Och sol! Jag har läkt av solen men då måste det var ihållande. Om jag solar bara några dagar börjar det läka men blommar upp snabbt igen och lite värre. När jag varit utomlands har jag läkt ut nästan helt men efter några veckor hemma igen så kommer det tillbaks med full kraft. Men nu, efter att ha fått cancerspridning och dödsdom, läker huden! Fast psoriasis påverkas negativt av stress och psykisk belastning. Det har blivit bättre och bättre successivt och sen julledigheten har det nästan försvunnit helt. Jag har inte varit så här fin i huden sedan jag hade influensa för många år sen. Då var immunförsvaret högaktivt och då läkte utslagen bort, men kom snabbt tillbaks sen förstås. Nu har jag varit bra i ett par månader och det verkar hålla i sig. Nu, de senaste dagarna har jag märkt att jag fått nåt nytt utslag och de jag har blommar lite, men blir det inte värre än så här så är jag glad. Frågan är vad det är som gör att huden läker? Psoriasis är ju kopplat till immunförsvaret och kanske är det en sammantagen effekt av allt jag gör? Det är ju flera preparat jag tar som ska vara bra mot psoriasis så det är omöjligt att veta exakt vad som hjälper mig. Eller så är det som sagt det sammantagna jag gör, att immunförsvaret är starkare.

Håret har börjat växa igen och snart kan jag gå till frissan :-) Ser för jävlig ut i huvet rent ut sagt. Stripor som hänger och som är som risbuskar. Jag brukar ta lite kokosolja och klämma i håret för att få bort det värsta riset men då blir det lätt fett istället. Det märks att håret har börjat växa ut igen då svålen inte syns lika mycket igenom håret längre, men den syns fortfarande så jag kan/vill inte klippa mig riktigt ännu. Ska vänta ett litet tag till och sen klippa av det kort. Längtar verkligen efter det! :-)

Ja, nu fick jag ösa ut mig lite idag, det var skönt. :-) Ha en fortsatt bra kväll mina vänner. <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar