onsdag 17 januari 2018

Magsmärtor och kräkningar

Min läkare ringde sen eftermiddag. Hon hade inte glömt bort mig men sa att hon inte gillade dessa exakta telefontider då de är svåra att hålla. Hon skulle skicka remiss till röntgen direkt och kontakta dagvården för samordning. Troligtvis blir det tappning torsdag, eller fredag. Ja, så länge jag väntar lär jag ligga ner så mycket som möjligt.

Mådde dåligt under kvällen. Hade jäkligt ont och åt värktabletter men de hjälpte inte. Gick och la mig kl 20 och vaknade vid 22-tiden av att jag behövde kräkas! Höll sedan på med dessa trevligheter till kl var 01:30 nånting. Enorma magsmärtor och kräktes galla. 🤮 La mig i soffan för att störa Jocke och Emelie så lite som möjligt. Sov resten av natten utan magsmärtor men dom är tillbaks nu på morgonen. Inte i samma styrka som i natt men de börjar bli värre och värre igen. Ska ringa dagvården och höra vad dom tänker, om jag behöver åka in eller om det bara är att bita ihop.

Nu är jag hungrig som bara den! Sugen på limpmackor med ost och salami! Helt fel kost vid dessa magbesvär jag vet 😊 har inte det hemma heller så jag kan inte falla för frestelsen. Det är konstigt det där att nu när jag har så svårt att äta, är det bara skitmat jag är sugen på! Har svårt att få ner sallad, soppor och sånt som jag normalt äter. Är bara sugen på strips, hamburgare, pizza..... varma mackor, tunnbrödsrulle....ja typ allt jag har ätit förut och mått dåligt av! Märkligt.....

Ska nog gå upp och göra en tallrik havregrynsgröt med bär och kanel. Eller kanske yoghurt med bär.....och melon! Ja vi får se vad det blir.

Ha en bra dag ❤️😘

10 kommentarer:

  1. Så jobbigt du har det Carina, hoppas du inte har så ont och att du kunnat peta i dig lite mat. Skulle vara bra om vårdgivaren kan hjälpa dig så du kan få en fungerande smärtlindring. Ha sådana smärtor att du kräks är inte bra för dig inför operationen. All styrka till dig nu//Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bättre idag tack och lov. Har kunnat äta lite melon och yoghurt, håller mig till det idag tror jag. Kram ❤️

      Radera
  2. Hej,
    Har läst din blogg ett tag men inte kommenterat tidigare. Jag vill bara ge dig ett gott råd. Upplever att dina buksmärtor kan bero på att dels att vätskan trycker på tarmarna och dels av morfin. Jag tycker att det du beskriver, låter som det jag brukar ha, tillfälliga tarmvred/stopp i tarmen. Jag har Crohns sjukdom och har trånga passager i delar av tarmen. Det du beskriver är väldigt likt det jag får när det blir stopp. Morfin tål jag inte alls och kräks av det direkt för att magen "stannar upp". När jag har så här undviker jag allt som är fiberrikt och sådant som man kan tänka sig kan fastna. Jag äter då bara flytande och då brukar problemen lätta. Så mitt råd är att du håller dig till så lättsmält mat som möjligt tills allt har rättat till sig igen. Avstå från svårarbetade fibrer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt råd. Har själv tänkt tanken att det har med tarmarna att göra. Får sätta mig in i vad som innehåller mycket fibrer. Frukt, bär är väl lättsmält?
      Kram ❤️

      Radera
    2. Vissa frukter och bär går bra. Undvik bär med mycket kärnor. Undvik frukt såsom apelsin, grapefrukt, mandariner ( pressa dom). I princip kan man säga att allt som är trådigt, t ex sparris, kål och svamp. Man får liksom titta på strukturen på grönsaker och frukt. Skala alltid äpplen och sådan frukt som har skal. För mycket skal är också en risk. Tänk på att både banan och avokado kan vara trådigt. Jag undviker allt sånt i stora mängder för det gör verkligen ont när det inte passerar. Inte kul alls.
      Kram

      Radera
    3. Kom på en annan sak också, som jag mår väldigt bra av och det är Dr Kousas vetediet som jag blandar i nyponsoppa eller blåbärssoppa. Det sväller väldigt så man blandar lite i taget till önskad konsistens. Det finns att köpa i de flesta större mataffärer som säljer hälsokostprodukter. Det är antiinflammatorisk och helt naturligt och jag mår jättebra av det på alla sätt och vis. Kanske värt för dig att prova. Inte jättegott men fördelarna är såpass stora att jag har lärt mig att tycka om det. Så det kan vara värt ett försök i alla fall. I och med att det är så drygt så räcker det länge. Kostar kring 45 kronor paketet.
      Kram

      Radera
    4. Tack snälla. Vetediet, innebär det gluten?
      Jag är beredd att testa det mesta....

      Radera
    5. Jag antar det, det är ju flingor gjorda på vete. Men det är nog inte som vanligt vete. Det är som små oerhört tunna, lätta små flingor. I alla fall mår min mage väldigt bra på det. Läker ofta ut begynnande skov i min tarm och är bra när jag har haft tillfälligt tarmvred.
      Kram

      Radera
    6. Något annat, som jag tycker är bra är Samarin då man har ett pågående stopp. Jag dricker då 2 - 3 påsar och det sätter lite fart på magen så att man får gå på toaletten. Men var lite försiktig och prova dig fram. På mig fungerar det väldigt bra. Har varit sjuk i många, många år och är bukopererad 12 gånger och har nästan ingen tarm kvar idag. Endast 2,6 meter av vad man ska ha mellan 7 och 9 meter. Har lärt mig mycket om vad som är bra och dåligt för magen.
      Kram

      Radera
    7. Men åh vad du har fått kämpa! Att du orkar. Men, vad ska man göra. Ja man lär sig vad som funkar till sist, jag är inte där än. Har inte haft dessa magproblem så länge..... och hoppas bli av med dem snart 😏
      Tack för dina råd! Stor kram ❤️

      Radera