onsdag 2 mars 2016

Utan el

Vaknade tidigt och gick upp för att äta frukost och sedan jobba några timmar. Tji fick jag. Elen avstängd idag, till kl 12. Det innebär lite fler saker när man bor på vischan än när man bor i stan. Ex så försvinner värnen då luftvärmepumpen stannar utan el. Det var 15 grader inne när jag kom upp. Tur jag har kaminen att elda i. Varmvattnet tar också slut, utan el här hemma. Ja, vattnet med för den delen då vattnet tas upp med en eldriven pump. Så morgonen blev inte riktigt som den brukar och som jag räknat med. Det blev inga nyheter, ingen dusch, inget kaffe. Och jag kunde inte jobba!

Jag bestämde mig för att åka till växthuset i Sala för att köpa jord så att jag kunde kruka om mina odlingar. Sagt och gjort. En bit från vägbommen på vårt område höll Vattenfall på att ta ner träd som låg över vägen. Gick inte att komma fram! En granne hade stått och väntat i 40 minuter när jag kom. Elavbrottet hade vi fått meddelande om, men inte att vägen skulle vara avstängd. Nå ja, jag behövde inte vänta särskilt länge innan de såg till att göra utrymme så vi kunde åka. En timme senare när jag kom hem var det samma visa. Vägen blockerad av träd och lastbil. Tur att det inte hände nåt akut då räddningsbilar behövde fram......

Jag planterade om mina plantor: spetspaprika, flera olika sorters chili och selleri. Sådde också tomat, gurka, kryddor och gojbär. Lök också förresten. Ja nu kan snön smälta bort och våren kan komma. :-)

Kram på er ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar