tisdag 23 november 2010

Läkarbesöket i går

Jag skulle ta bussen in till stan var det meningen. På grund av bussförseningar och ändrade planer om vart Jocke skulle hämta mig fick jag en timmes frisk promenad i snöblåsten. Det var riktigt skönt faktiskt.

Väl på sjukhuset fick jag träffa en jättetrevlig läkare.  Han undersökte min hals genom att föra in en lååååång slang med kamera genom näsan. Jag fick tack och lov bedövning först så det kändes knappt. Killade lite och var obehagligt men smärtfritt. Bedövningen fick jag i form av näsdroppar. Det har jag aldrig varit med om förut. Det kändes lite märkligt att tappa känseln i näsan och en bit ner i halsen. Men det gick snabbt över....
Hur som helst så konstaterade läkaren att det såg bra ut i halsen. Han kunde inte säga vad svullnaden på halsen är men det är ingen tumör, inget som är farligt och kräver ingen vidare utredning. Tanken från min onkologläkare att det kan vara brässen kan inte kostateras men heller inte uteslutas. Så, jag blev inte så mycket klokare men det är så klart skönt att höra att det inte är något farligt. Jag hade dock lite dubbla känslor över att dom inte tog någon biopsi.....det vill jag ju helst slippa samtidigt som det känns som en trygghet att veta att en analys visar att den är ofarlig och inte bara en läkares antaganden. Det handlar väl återigen om mitt kontrollbehov och svårigheter att lita på sjukvården. Men jag ska lägga ner det här för tillfället. Jag måste lita på att det inte är cancer eller nåt annat dödligt, så jag avvaktar och ser.

Idag ska jag börja städa och göra i ordning för första advent. Det ska bli mysigt att sätta upp alla stjärnor och adventsstakar :-).

3 kommentarer:

  1. Vilken tur att du inte kände något, det är så obehagligt när man undersöker mun och hals (anser jag), bravo du klarade det bra. Visst måste man lita på sjukvården men jag förstår precis hur du känner.
    Visst blir det mysigt med advent, det blir så extra varmt och ombonati alla våra hem.
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Fattar mycket väl hur du tänkte över att dom inte tog biopsi. Hade tänkt precis likadant. Jag blir lätt paranoid- och det är som du säger helt klart kontrollbehovet. Men vi kan bara inte låta det ta makten över oss. Som tur är gör läkarna för det mesta rätt !
    Det blir spännande med 13e december o uppstart på cytostatika- lycka lycka till !
    Klem Ingrid

    SvaraRadera
  3. Jag menar lycka till med strålningen så klart !!

    SvaraRadera