måndag 29 november 2010

Halv åtta hos mig

Vi är fem personer (ifrån början var vi sex men en har dragit sig ur) som ska träffas varannan månad och laga mat åt varann som på tv programmet "Halv åtta hos mig". I lördags var det min make som stog på tur och han lyckades få till en jättetrevlig kväll och jättegod mat. Tyvärr kan jag inte visa några bilder då de av någon anledning inte tas emot av servern. Vi som är gäster betygsätter sedan kvällen i sin helhet där maten naturligtvis har stor betydelse. Engagemang, struktur och värdskapet ges också mycket uppmärksamhet. Något som också är viktigt i sammanhanget är att var och en enskilt planerar och tillagar maten själv. Det blir lite mer sport då tycker vi.  Även jag som bor med Jocke skulle också vara gäst och veta så lite som möjligt. Jag hade ju en aning om vad som skulle serveras men jag var inte delaktig. Och så lämnade jag hemmetvid lunch och återkom med gästerna på kvällen. Annats hade jag nog haft enormt svårt att inte hjälpa till med dukning och allt vad stöket innebar. Vi har bestämt att göra så att man får ett övergripande omdöme på kvällen och sen skriver gästerna ner en mer ingående bedömning och betyd som vi sen visar varann när alla har haft sin bjudning. Varje gång vi träffas lägger vi 100 kr per person, vilket sen blir prispengar.

När vi kom serverades en fördrink. Jocke hade smält Japp och klätt insidan av cocktailglas och i det hällt en blandning med Doddleslikör och något ytterligare som jag inte minns vad det var, och en klick grädde. Super gott var det. Till förrätt hade han gjort en Kräftkanapé vilket var en röra med kräftor på Kavring. Mycket gott! Varmrätten bestog av smörbrödsinbakad sjötunga och lax till vilket det serverades potatistoppar och vitvinssås. Också en jättgod maträtt som Jocke hade lagt ner mycket engagemang i. Till efterrätt bjöds det på kolapudding med kaffekaramellsås. Också det var smarrigt! Jocke lyckades få till en jättetrevlig middag på alla sätt. Jag berättar inte vad jag ger för betyg här eftersom han ska få veta det först när alla har haft sin kväll.

Ja, det är ett jätte rolig och trevligt sätt att umgås som jag varmt kan rekomendera :-)

3 kommentarer:

  1. Låter jättetrevligt, det är ett av mina favorit program:)

    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott det lät!
    Klart bättre än yoghurt och färdigmat i alla fall.

    Ha det gott!

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  3. Hej Carina! Jag har läst hela din blogg idag, och jag tycker att du skriver trevligt och inspirerande. Jag återkommer alldeles säkert.

    SvaraRadera