lördag 23 oktober 2010

Lite mer om operationen och läget

Orkade inte skriva så mycket i går så jag berättar lite mer om operationen och runt omkring idag.

Hela bröstet är alltså borttaget och 10-20 lymfkörtlar i armhålan. Det som togs bort är skickat på analys och om tre veckor får jag besked om körtlarna var friska och om olika faktorer kring tumören. Operationen tog 1½ timme och jag mådde ganska bra direkt jag vakande. Fick morfin tills jag var helt smärtfri, vilket var himmelriket då :-) Jag har fortsatt mått ganska bra och har inte haft speciellt ont. Har inte haft så mycket funderingar heller än, men jag antar att det kommer. Jag fick dränage för att leda ut sårvätska och hade det tills jag skulle åka hem. Att ta bort det, var nog det mest smärtsamma under sjukhusvistelsen. Det gjorde riktigt ont trots bedövning men tack och lov gick det fort.

Jag fick med mig en special bh hem och en vadderad bröstprotes. Jag kommer att få prova ut en riktig protes sen i väntan på rekonstruktionen. Jag har fått ett rörelseprogram som jag ska göra två gånger om dagen och jag har som avsikt att slaviskt följa det. Men när jag rör mig i vissa lägen känns det som att såret spricker på insidan. Har inga synliga stygn utan invändiga som kroppen själv gör sig av med. Hur som helst gör det djävulskt ont ibland, känns som det sprätter upp såret. Det gör att jag blir rädd att röra mig. Och så kluckar det i armen när jag rör mig......blir orolig att jag ska drabbas av ödem men vet att det är vanligt att samla vätska så här nära inpå operationen. Nåt jag är lite förundrad över är att jag inte ska någon förband alls över såret. Har bara fått "Steristrip", typ tejpremsor över såret. Trodde att jag skulle ha kompress åtminstone en vecka men det behövs inte enligt sköterskan. Lydig som jag är så finner jag mig i vad sjukvården säger och litar på att dom vet vad dom gör :-)

Nu vill jag bara att livet ska återgå till det normala. Så normalt det kan bli. Jag får vänta på rekonstruktionen nu och innan dess kommer det inte att kännas vare sig normalt eller särskilt bra tror jag. Men så bra det går....att bli "jag" igen, slippa biverkningar av cellgifterna och slippa smärtan. Att så sakteliga börja jobba igen...Jag vill ha tillbaks mitt liv helt enkelt. Jag VET att det inte kommer ske i morgon och jag vet också att jag behöver låta det ta sin tid, att jag behöver ge mig själv tid att samla mig, samla kraft och energi. Och det ska jag göra.

Tack alla mina nära, kära, vänner och "Cybervänner" för att ni finns och stöttar mig. Tack för allt stöd och omtanke. Utan er hade jag inte klarat det här. Alla besök, telefonsamtal, sms och kommentarer på nätet betyder så mycket och värmer så gott. Stora kramar till er! Och Jocke, du är fantastisk, vet du det? Det finns inga ord för hur mycket jag älskar dig. Jag är så glad att jag har dig.

5 kommentarer:

  1. Skönt att du redan nu mår så pass bra. Gör dina övningar slaviskt för det har du nytta av senare, jag var lite feg och slutade när det gjorde för ont och kan nu inte räta ut armen riktigt :(

    De flesta får nog vätska runt ärret och det känns inget alls att ta bort det, men visst är det fint att dom syr på insidan:)

    Hoppas du får en fin dag,
    Kram från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att det har gått bra för dig! Jag gjorde en liknande operation för 5 v sedan. Tog bort hela bröstet och 18 körtlar. Jag trodde också att jag skulle ta sönder något när jag stretchade, men jag har gjort en massa övningar 3 ggr om dagen och nu börjar nästan kunna röra armen som vanligt igen. Om det börjar "klucka" där bröstet har suttit, eller runt armhålan så är det helt normalt, men man ska ringa till kirurgmott. så att de får tömma ut vätskskan igen. Det är kroppen som inte klarar att ta hand om all sårvätska mm efter operationen. Själv började jag med att operera bort bröstet och ska nu när det har läkt fortsätta min bröstcancer-resa med att få behandling med cellgifter o strålning.
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Skönt att operationen gått bra och att du mår så bra. Det är lätt att bli stel om man inte rör sig efter en operation, så följ rörelseprogrammet precis så som du tänkt. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jätteviktigt att göra övningarna, själv så fuskade jag, o det får man lida för senare.Att tappa ur vätska om du samlar på dig, känns inte, bröstet har ingen känsel runt ärret, skönt att ha det gjort, ha en goer helg kram

    SvaraRadera
  5. Vad fint skrivet om Jocke. Skönt att allt gick bra Carina. Jag har tänkt på dig! Kramar om dig* // Carmen

    SvaraRadera