lördag 25 september 2010

Svullen och tung i kroppen

Fingrarna känns som prinskorvar, ögonen är svullna och hela kroppen känns otroligt "stind". Vart kom det ifrån? Brukar kunna svullna i händerna i bland men vet inte om det har varit så här nångång. Musklerna blir trötta av så gott som ingenting. Det räcker med att jag står upp så börjar musklerna tröttna efter några minuter. Kroppen känns som bly och benen är som klumpar att ta sig fram med. Kan nätt och jämt ta mig upp för trappen här hemma. Tur jag inte behöver gå i den så ofta. Jag har sen några veckor tillbaks fått domningar i fingrar och fötter. Undrar om det beror på den ökade dosen av Taxotere?

Vi var i stugan i dag och deltog i höststädningen. Jag fick på min lott att köra bilen när vi åkte runt och samlade upp ris och sly. Det var helt ok arbetsuppgifter och det enda jag klarade av. Det känns så fel på nåt sätt att inte kunna hjälpa till och göra mer, men det är som det är. Jag får ta igen det sen när jag är frisk :-)

Ha en trevlig lördagkväll. 

5 kommentarer:

  1. Jag har samma besvär och blir lite konfunderad för det är 3 veckor sen jag fick sista dosen men besvären blir värre och värre, jag har skyllt på att det är 3e omgången penicilin jag äter nu men det är kanske Taxoteret för besvären började ju när jag fått Taxoteret...
    Du ska inte ta ut dej och göra mer än du orkar, orkar du "bara" köra bilen så ska du vara glad att du iallafall orkar det, nån ska ju göra det:))

    Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Jag är ganska säker på att det är Taxoteren som ger oss dom här besvären men dina besvär blir säkert ännu värre av penicillinet. Mina besvär har också blivit värre ju längre tiden går i från förra dosen. Nu är det snart dags för nästa igen...men också den sista :-) Kram på dig Lisbet.

    SvaraRadera
  3. Taxotère är som råttgift !! Jag hade hemska smärtor i kroppen av dom kurerna- särskilt första veckan.! Hoppas du snabbt blir bättre efter sista behandlingen. För meg har det tagit flera månader, jag har långsamt med säkert blivit bättre- nu- efter 10 månader ( !) känner jag meg faktisk rätt så pigg! skelett o ledont- men mindre ont i muskler o mera kraft ! Lycka till !

    SvaraRadera
  4. Ingrid; tio månader känns som en evighet!! Men skönt att det vänt för dig. Lycka till i fortsättningen och stora kramar

    SvaraRadera
  5. Jag fick mer och mer vätska i kroppen för varje kur. Efter sista kuren blev det riktigt illa. Jag tror att det beror på att det efter sista kuren också är slut med kortisonet. Jag väntade dessvärre tills jag kom till kirurgen med att ta upp problemet med svullnaden och fick bara till svar att hålla benen högt... Hade jag tagit det med min onkolog, hade jag antagligen kunnat få något vätskedrivande. Domningar är tydligen en vanlig biverkan.

    Kämpa på! Skickar över en extra dos styrka och en varm kram!
    Busan

    SvaraRadera