torsdag 22 mars 2018

Rond och planering

Natten har inte varit så värst rolig. Jag har haft jätteont och fått morfin varannan timme. Vaknade i morse och mådde illa och kräkts tre gånger redan kl 10. Fortsätter få höga doser morfin och det kan mycket väl vara därför jag kräks så mycket.

Ronden kom och presenterade en planering. Jag ska på bedömning för om jag kan ha morfinpump. De har skickat remiss för insättning av ny venport och för insättande av ascitesdrän. Dom börjar tycka att det är dags för hemgång men allt måste fungera först. Jag undrade hur det blir med peggen eftersom den uppenbarligen inte fyller sin funktion. Det är inget fel på den men den är lägesberoende, så det är inget man åtgärdar. Det känns ju verkligen som en nitlott! Jag mår fortfarande illa och kräks ännu mer än när jag kom in och får dessutom även en slang med påse på magen som inte hjälper. Jo, ibland 😏.

Jag tänker inte säga det jag vill säga.........


6 kommentarer:

  1. Carina, nu tycker jag är dags att vården mobiliserar och gör ordentliga och snabba insatser för att göra dig så smärtfri som möjligt, helst helt smärtfri. Jag har skickat dig en bra länk om alla tillgängliga metoder i behandling av smärta, bl.a strålning kombinerad med speciell cytostatika, kirurgiska ingrepp osv. Om du orkar läsa... Annars kan smärtteamet läsa den och komma kanske på mer effektiva metoder än att pumpa i dig massa morfin som knappt hjälper och som du mår illa av. Jag undrar också om det inte skulle gå att avlägsna den biten av tarmarna (tolvfingers?)som det är stopp i och/eller anlägga en passage mellan magen och de fungerande tarmarna? Koppla de tarmarna till magen? Kirurgi är så avancerat nu, de fixar "hon" till "han" och till "hen" och tillbaka! Det sjukhuset du ligger på är inte det enda i Sverige. Vännen, ge bara inte upp, ge inte upp, kära du! Kramar ❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kirurgerna här ska vara de mest framstående i världen. Det gick inte att rubba tarmarna sa de och jag tror det gjort vad de kunnat. Jag såg länken du skickat och den är bra. Har inte läst allt ännu men det ska jag absolut göra.
      Nej jag försöker att inte ge upp men det är tungt nu 😢
      Kram ❤️❤️❤️

      Radera
    2. Man ger inte cytostatika till någon som mår så pass dåligt som Carina. Hur tänker du?
      Carina jag läser din blogg varje dag och önskar så att du eller läkarna hittar ngt som gör det lättare för dig! Stor kram! 😘 💕 /Lisa

      Radera
    3. Stor kram ❤️❤️❤️

      Radera
  2. Oj Carina, lider med dig och kan bara hoppas och tro att du får hjälp.//Kram Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas och tror jag med ❤️❤️❤️

      Radera