onsdag 7 juni 2017

Morotskaka

Bakade en morotskaka idag, utifrån recept från bloggen 56kg. Hon använde ett proteinpulver som jag inte hade hemma så jag tog mandelmjöl istället. Kakan blev suveränt god!

4 ägg
3 msk flytande honung
5 msk smält kokosolja
1 dl kokosmjölk (eller vanlig grädde)
2 dl mandelmjöl (byt ut 1 dl mjöl till 1 dl proteinpulver enl org recept)
0,5 dl kokosmjö
3 tsk bakpulver ( jag tog 2 tsk bikarbonat)
0,5 tsk vaniljpulver
1 tsk kardemumma
1 tsk ceylonkanel
0,5 tsk mald ingefära (glömde jag)
2 finrivna morötter

Vispa äggen poröst. Blanda i honung, kokosolja och kokosmjölk. Blanda det torra för sig och ha sedan i det i smeten. Riv morötterna och ha i dem. Blanda väl.
Smörj en form, ca 20-25 cm i diameter, med kokosolja och ströa med mandelmjöl. Ha i smeten och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 30 min

När kakan kallnat bredde jag på ett lager Philadelphiaost och pudrade över kanel.

Bon Appetit 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar