måndag 19 juni 2017

Lite rörigt

Oj vad tiden går fort. Jag visste att jag inte skrivit på ett tag i bloggen men att det var så länge sen trodde jag inte......jag har helt enkelt inte orkat och har inte haft motivation. Det har varit rörigt och jag har inte mått så bra. Mår inte så bra nu heller men det har lättat lite och det går nog åt rätt håll iallafall. I ärlighetens namn är det en kris i mitt liv just nu och den är inte helt lätt att hantera. Det är heller inte bara en....eller den ens för med sig annat och allt blir en enda soppa.

Livet tre sig på många olika sätt. Ibland händer det saker som man inte rår på. Människor fattar beslut som får olika konsekvenser och man kan inte göra så mycket mer än att konstatera faktum. Och göra det bästa man kan av situationen.

En klok man sa till mig förra veckan: du MÅSTE ingenting förutom två saker. 1. Du MÅSTE dö och 2. Du MÅSTE välja.

Dö, det tänker jag vänta med men välja måste jag. Jag kan välja att betrakta mig som offer, tycka synd om mig själv, älta mig i svårmod och smärta. Jag kan välja att vara bitter, arg och besviken. Vad får jag ut av det? Får det mig att må bra? Svar nej! Jag kan välja att vända på tankarna. Känslor är kroppens reaktion på tankar. Kan jag ändra mina tankar kan jag ändra mina känslor. Det låter kanske djupt och flummigt men det är det inte. Konsten är att införliva detta, att lära sig att välja. Det är inte att bara göra, inte för mig iallafall. Men att börja bli medveten om det egna valet, kraften i tankar och så vidare, är en bra början.

Jag vill göra, tänka och känna sånt jag mår bra av. Det vill väl alla? Sinnesroböben är så bra och ger en aspekt av det hela:

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden"

Jag måste lära mig att göra val som är bra för mig, val som innebär att jag är sann mot mig själv och som gör att jag mår bra. I 49 år har jag gjort saker för andras skull, ställt mig själv åt sidan och prioriterat andra.....det är nog dags att göra andra val, ta hand om mig och det jag behöver.


Nu behöver jag kaffe och en solstol iallafall 😊. Önskar er en fin dag. Carpe Diem ❤️




4 kommentarer:

  1. Tufft läge Carina. Tänk på dig själv, låt andra tänka på sig. Vist är det trist när människor man håller av tar beslut man inte tycker är bra. Men det är säkert ingen som vill att du ska må dåligt av det. Du får försöka söka kraft hos människor som ger dig energi, naturen och odlingar som du uppskattar så mycket. Du har ju katt också, att gulla med en katt är bra för själen. Försök att ta en halvtimme och tänk på tråkigheterna, sen får det räcka! Som du skriver tankar föder känslor, tänk på allt du har som är bra!! All styrka till dig nu och DET BLIR BÄTTRE!!//Ullis

    SvaraRadera
  2. Tack Ullis 🙏❤️

    SvaraRadera
  3. Alltför ofta lever man andras liv, anpassar sig och mår inte bra av det.

    SvaraRadera
  4. Ja det är lätt hänt men nu behöver jag leva mitt eget liv....😊

    SvaraRadera