lördag 13 augusti 2016

Kräftskiva, toast och kantarellpaj

Ikväll hade jag och Jocke en liten kräftskiva 😊 Vi åt toast med kantareller, kantarellpaj och kräftor. Jättegott var det. Kvällen avslutades i soffan mätta och belåtna, tittandes på ett par avsnitt Macahan 😊


Recept, som är blandningar av Elisabeth Höglunds och eget hittepå,  på min toast och paj kommer här!

TOAST
Brödet görs genom att knäcka ett ägg i en djup tallrik. Vispa med en gaffel och blanda i 1 dl mandelmjöl. Blanda ihop till en smet. Ha i en nypa salt och smörklickar efter smak. Jag brukar ta cs 4 små klickar och mosa in det med gaffeln. Micra i två minuter. Brödet klart! Jag brukar försöka vara sparsam med micrad mat men ibland så använder jag den!

Jag stekte sen brödet i smör, bredvid kantareller och schalottenlök vilket jag kryddade med svartpeppar och la på brödet. Supergott! Kräsmagade Jocke tyckte också att brödet var gott 😊

PAJ
Pajen var svårare att få till med ingredienser som jag äter, men det gick och det blev gott!

Pajskal
50 g smör, kylskåpskallt
1 ägg
3 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 nypa salt
Blanda alla ingredienser till en del och tryck ut i pajform. Denna sats räcker till ca 30*30 cm. Låt pajskalet vara i kylskåp i 30 min. Förgrädda pajskalet i 5 min i 200 grader.

fyllning
2 dl stekta kantareller
1 stor schalottenlök, hackad och stekt
Salt och peppar
Lägg fyllningen i pajskalet

Äggstanning
3 ägg
2 dl havrebas matlagningsgrädde
2 dl riven getost
Salt, peppar och cayennepeppar
Vispa äggen och ha i övriga ingredienser och häll över kantarellerna i pajskalet. Grädda i ugnen på 200 grader i 25-30 min.

Pajen blev jättegod och fick även den godkänt av Jocke 😊






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar