lördag 13 augusti 2016

Hamburgare med bröd

I dag gjorde jag hamburgare med bröd och det var det godaste jag ätit på mycket länge. JÄKLAR vad gott det var. Jag gjorde burgarna på ekologisk hönsfärs, hemgjord ketchup, dressing och bröd. 

Burgare
500 g ekologisk hönsfärs
1 riven gul lök
Salt, peppar
Paprikakrydda
Chiliflakes

Ketchup, recept av Birgitta Höglund
250 g tomater
5 cm purjolök
50 g smör
1/4 grönsaksbuljong
2 dl vatten
1 dl tomatpure
2 msk balsamvinäger
2 tsk chiliflakes
1 tsk worcestersauce
1 skivad vitlöksklyfta
1 krm kummin
1 krm nejlikor
Havssalt
Skär tomaterna i bitar och strimla purjon. Fräs i smöret med tomatpuren. Tillsätt alla övriga ingredienser, koka upp och låt puttra på svag värme i 30 min. Mixa ketchupen direkt i kastrullen, låt puttra 15 min till. 

Dressing
2 äggulor
1 1/2 tsk dijonsenap
1 nypa salt
Vitpeppar
1 tsk balsamvinäger
Några droppar worcestersause
2 dl ekologisk rapsolja
1 tsk äppelcidervinäger
Ha i alla ingredienser förutom oljan i en glasburk. Mixa med mixer och tillsätt oljan lite i taget. 

Bröd, 4 st små, recept av Birgitta Höglund
2 ägg
3 msk mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
2 msk kokosolha
1 msk sesamfrön
1/2 msk fiberhusk
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Vispa äggen riktigt tjockt med elvisp. Blanda det torra och rör ner i äggsmeten tillsammans med kokosoljan. blandacom väl men med lätta tag så luftigheten i smeten bevaras. Klicka ut fyra klickar på plåt med bakpapper, forma små bullar. Strö på sesamfrön. Grädda i 200 grader i 10 min i mitten av ugnen. Låt svalna på galler. 


Riktigt riktigt gott! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar